IKC De Waterlelie
Goudenregenzoom 73
2719 HE Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
26.75
Spreiding
5.98

De schoolweging van De Waterlelie Zoetermeer is 26,75 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,88% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%) ruimschoots. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden onder de knie hebben, wat aansluit bij het brede onderwijsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort uitstekend met 74,91% van de leerlingen dat het streefniveau voor taal en rekenen behaalt, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit overtreft ook het regionale gemiddelde (61,13%) en benadrukt de effectieve onderwijskundige aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 24,14% havo en 24,14% vwo, boven het regionale gemiddelde (16,07% havo, 18,61% vwo). Tegelijkertijd is 3,45% vmbo-b advies lager dan vergelijkbare scholen (5,52%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (27,59%) vormt de grootste groep, wat wijst op zorgvuldige advisering voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Waterlelie ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland
LIB177.96174.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

IKC De Waterlelie vindt het belangrijk om de ontwikkelingen van de leerlingen gericht te blijven volgen. De analyse van de tussentijdse leerresultaten is een middel om de leerkracht inzicht te geven hoe het leer- en ontwikkelingsproces van de groep en de individuele leerling verloopt. Het geeft de leerkracht een signaal om te beoordelen of de leerstof goed wordt verwerkt en/of er veranderingen nodig zijn om het leerproces nog beter te stimuleren en te motiveren. Er wordt een groeps- en leerlinganalyse gemaakt om te kijken welke onderwijsbehoefte er specifiek nodig is voor de groep en/of leerlingen. De leerresultaten worden besproken en toegelicht door de leerkracht met de leerlingen en de ouders. De leerling kan tevens aangeven wat hij/zij nodig heeft en verwacht, zodat de onderwijsaanpak realistisch en haalbaar kan worden afgestemd. De tussenresultaten worden gemeten met behulp van Cito-toetsen. Cito-toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. Deze toetsen laten zien wat het beheersingsniveau is. Door de resultaten te analyseren, achterhaalt de leerkracht waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Hier past de leerkracht de instructie en het onderwijsaanbod op aan. De volgende Cito-toetsen worden afgenomen: Rekenen en wiskunde (midden en eind groep 3 t/m 7 en groep 8 de begintoets en doorstroomtoets) Begrijpend lezen (midden groep 3 t/m 7 en groep 8 de begintoets en doorstroomtoets) Spelling (midden en eind groep 3 t/m 7 en groep 8 de begin en doorstroomtoets)/ Werkwoordspelling (midden en eind groep 7 en en groep 8 de begintoets en doorstroomtoets) Technisch lezen (DMT) (midden en eind groep 3 t/m 7) In de groepen 1-2 wordt gebruik gemaakt van het observatie-instrument van Bosos. Daarnaast vinden er, na elk instructieblok, methode gebonden toetsen plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. Dit wordt verwerkt in de planning van de groep, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Ook kan het zijn dat leerlingen sommige instructies niet hoeven te volgen vanwege de behaalde resultaten. Nieuwe instructie vinden wij voor alle leerlingen belangrijk. Ook voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen. De resultaten van de CITO en de methode gebonden toetsen worden besproken met de Adviseurs Onderwijs en Kwaliteit. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot nader onderzoek en extra inzet van specialisme. Ouders en leerlingen worden hierbij betrokken. Dit alles om vanuit deze data te komen tot een goed en passend onderwijsaanbod. Overige meetinstrumenten zijn: SCOL (sociaal emotionele vaardigheden) bij groepen 1 t/m 8 KIVA (sociaal emotionele vaardigheden) bij de groepen 5 t/m 8 Methode gebonden toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,7% van de leerlingen zit onder advies, beduidend lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Maar liefst 74,07% presteert op adviesniveau en 22,22% boven verwachting. Dit reflecteert de nauwkeurige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

IKC De Waterlelie is een Gezonde school met het certificaat welbevinden. Een gezonde basis is ons motto. Niet alleen fysiek, maar ook geestelijk gezondheid is een belangrijke basis om je optimaal te kunnen ontwikkelen. Een veilige leeromgeving en een positief pedagogisch klimaat staan hoog in het vaandel. We besteden wekelijks aandacht aan sociale vaardigheid met gebruik van de methode KiVa en HiRo. Op IKC de Waterlelie gaan wij met respect met elkaar om. Iedereen mag er zijn. We laten iedereen in hun waarde. We zorgen dat we gezien en gehoord worden. De methode KIVA draagt eraan bij dat leerlingen leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag en handelen. De leerlingen leren de waarden van schooljudo: Vertrouwen ‘op elkaar kunnen rekenen’ Samenwerken ‘elkaar altijd helpen’ Respect ‘alles en iedereen in hun waarde laten’ Beheersing ‘in balans blijven’ Weerbaarheid ‘sterk staan en volhouden’ Discipline ‘doen wat nodig is’ Plezier 'lachen en veel lol maken' Jaarlijks wordt op onze school de Veiligheidsenquête onder de leerlingen afgenomen. We monitoren het welbevinden en de sociale vaardigheden via Scol en KiVa. LEES MINDER

samenwerken/betrokken

plezier

autonomie /verantwoordlijkheid

Wat is de aanpak van IKC De Waterlelie op het gebied van sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van IKC De Waterlelie zijn vastgesteld met input van leerlingen, ouders en personeel. Betrokkenheid binnen de pedagogische driehoek is van groot belang om het welbevinden van de leerlingen te waarborgen. De school hecht waarde aan een goede onderlinge samenwerking en autonomie. Het gedragsprotocol van de school beschrijft hoe we met elkaar omgaan en welke interventies we gebruiken om een goed pedagogisch klimaat te handhaven.

Welke registratievormen gebruikt IKC De Waterlelie om sociale opbrengsten te meten?

IKC De Waterlelie gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), de KiVa methode met bijbehorende vragenlijsten en de Bosos om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op IKC De Waterlelie?

Op IKC De Waterlelie worden de KiVa methode, Schooljudo en HIRO gebruikt voor sociaal-emotioneel leren.