
Schoolweging
De schoolweging van Het Baken Zaandam is 29,09 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.9% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school zowel de inspectienorm (85%) als het landelijk gemiddelde (95.9%). De sterke basisvaardigheden sluiten aan bij de focus op taal- en rekencoaching in de Daltonvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (47.1%) en het vergelijkingsgemiddelde (57.8%). Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs dat de school sinds 2019 implementeerde.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 21.4% havo en 7.1% vwo (regionaal 16.1% havo, 18.6% vwo) tegenover 3.6% praktijkonderwijs (regio 1.0%). De relatief horende praktijkadviezen gaan samen met een gericht ondersteuningsaanbod voor kwetsbare leerlingen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Baken Zaandam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 296.16 | 296.54 | 297.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het onderwijsproces en de kwaliteitszorg nemen de tussenresultaten een belangrijke plaats in. Met behulp van het CITO leerlingvolgsysteem toetsen we twee keer per jaar methode onafhankelijk op de basisvaardigheden: technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. T.a.v. de tussenresultaten is het onze ambitie om tenminste op het landelijk gemiddelde te scoren. Dit is passend bij de schoolweging. Op basis van de tussenresultaten evalueren we onze opbrengsten en kiezen waar nodig voor een schoolverbeteraanpak. De tussenresultaten geeft ons informatie over de verwachte uitstroom. We streven ernaar met zoveel mogelijk kinderen tenminste het fundamenteel en streefniveau te behalen. Op leerlingniveau is ons streefdoel kinderen altijd voldoende te laten groeien in vaardigheid. Het gaat hierbij om de vraag of het kind zich naar vermogen ontwikkelt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27.6% van de leerlingen presteert onder advies (regionaal 11.8%), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Positief is dat 20.7% bovenadvies functioneert, mede dankzij doorlopende monitoring in het VO zoals vermeld in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
Het Baken is een Vreedzame School waar veel aandacht wordt gegeven aan normen en waarden, omgangsvormen, respectvol gedrag en taalgebruik. We vinden het belangrijk dat kinderen hun sociale competenties kunnen ontwikkelen in een omgeving die veilig en voorspelbaar is. We willen dat kinderen verantwoording krijgen en nemen voor de sfeer op school en in de klas. De lessen van de Vreedzame school vormen hiervoor de basis en zijn o.a. gericht op het voorkomen van pesten, het goed kunnen communiceren en luisteren en conflicten op een goede manier kunnen oplossen. Welbevinden en betrokkenheid is voor ons de basis voor een gezonde (leer)ontwikkeling. We werken aan burgerschap en sociale competenties met als doel kinderen voldoende toe te rusten voor het leveren van een positieve bijdrage en rol in de samenleving. LEES MINDER
Veilig
Vreedzaam
Verantwoording
Wat is de werkwijze van Chr Basisschool Het Baken voor sociale ontwikkeling?
Chr Basisschool Het Baken werkt met het programma 'De Vreedzame School' en extra modules. Dit omvat een basisprogramma in alle groepen, mediatorentraining, leerlingenparticipatie, groepsvergaderingen en een leerlingenraad. De school zet zich in om pesten en grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, waarbij een goede relatie met ouders essentieel is. Er is een anti-pest coördinator en een vertrouwenspersoon aanwezig. Het pestprotocol is gebaseerd op de OPA strategie (Oplossingsgerichte Pest Aanpak). Bij ernstig ontoelaatbaar gedrag wordt het protocol grensoverschrijdend gedrag ingezet, waarbij ouders vroegtijdig worden betrokken. Het welbevinden en de sociale veiligheid worden jaarlijks gemeten door middel van vragenlijsten voor de leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Chr Basisschool Het Baken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Chr Basisschool Het Baken gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.