De Westbroek
Platbodem 201
1991 NN Velserbroek

Schoolweging

Schoolweging
29.25
Spreiding
6.21

De schoolweging van De Westbroek is 29,25 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90.91% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat basisvaardigheden gewaarborgd blijven, ondanks de uitdagingen van een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45.45% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder het landelijk gemiddelde van 60.51%. De inspectienorm van 48.6% wordt echter net niet gehaald, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn praktijkgericht: 31.58% vmbo-b en 15.79% vmbo-b/k. Theoretische leerwegen zijn ondervertegenwoordigd (slechts 5.26% vwo vs. 18.61% bij vergelijkbare scholen). Dit sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WestbroekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Westbroek worden de tussentijdse toetsen gebruikt om de leerling middels een methode onafhankelijke toets te kunnen volgen. Waar bevindt de leerling zich in haar/zijn ontwikkeling en welk leerstofaanbod heeft het voor de volgende periode nodig. De school toetst het beheersingsniveau van de aangeboden leerstof en kijkt of er voldoende vooruitgang is geboekt in het ontwikkelingsproces. De gemaakte toetsen worden geanalyseerd op de gemaakte fouten. Zo nodig wordt op basis van de resultaten het onderwijsaanbod bijgesteld naar de mogelijkheden van de leerling. Naar de ouders communiceren we de uitslagen via het Talent Ontwikkel Plan. Dit plan geeft per kind de ontwikkeling aan en laat tevens een uitstroomprofiel van het kind zien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert, tegen 11.81% landelijk. 81.82% zit op adviesniveau, wat duidt op realistische advisering. De school benadrukt in haar visie persoonlijke ontwikkeling boven prestatiegerichtheid.

Sociale ontwikkeling

Op het gebied van de sociale opbrengsten werkt de school vanuit haar visie aan vier voorwaardelijke doelen: Kennis: kinderen hebben kennis en inzicht in gedrag en de gevolgen hiervan voor de ander. Vaardigheden: kinderen hebben meer sociale vaardigheden en vertonen minder meeloopgedrag ('benzine geven'). Motivatie: kinderen zijn meer gemotiveerd om zich sociaal te gedragen. Verantwoordelijkheidsbesef: kinderen zijn zich bewust dat je kunt kiezen hoe je je gedraagt en ervaren hierin meer zelfvertrouwen. LEES MINDER

Respect voor jezelf & de ander

Samen zijn we de school

We kunnen conflicten oplossen

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Alle leerkrachten van de school zijn gecertificeerd om Kanjertraining te geven. De Kanjertraining is gericht op de groepsdynamiek en de rol die ieder kind daarin speelt. Het doel is sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag te voorkomen of te verminderen. Daarnaast wordt gewerkt om het welbevinden en gevoel van veiligheid bij de kinderen op school te bevorderen. De Kanjertraining wordt schoolbreed, wekelijks ingezet. De methodiek bestaat o.a. uit het oefenen van sociale vaardigheden waaronder het omgaan met pesten, rollenspelen met behulp van vier verschillende gekleurde petten of handpoppen met petjes, feedback geven aan elkaar en vertrouwensoefeningen. Door deze lessen verwerven de kinderen inzicht in hun gedrag, het effect daarop van anderen en de keuzes die ze hebben om dit zelf te kunnen beïnvloeden.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen