
Schoolweging
De schoolweging van De Krugerstee is 33,43 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score toont aan dat de school aan alle inspectie-eisen voldoet en basisvaardigheden consistent weet te borgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een sterke focus op praktische leerwegen zien: 19,2% vmbo-b en 19,2% vmbo-b/k. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (5,5% vmbo-b). De havo/vwo-adviezen (15,4% havo en 3,85% havo/vwo) blijven achter bij regionale gemiddelden (16,1% havo en 10,9% havo/vwo). De combinatie van praktisch gerichte adviezen en een complexe populatie vraagt om maatwerk in doorstroombegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Krugerstee | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.44 | 174.68 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 worden de resultaten gemeten door te werken met een leerlingvolgsysteem. Het is onze wens om in de loop van 2024 met een nieuw leerlingvolgsysteem jonge kind te gaan werken. Van groep 3 t/m 8 worden de CITO toetsen van Leerling in Beeld gebruikt om de resultaten te meten. De toets afnames van de CITO toetsen en het leerlingvolgsysteem voor kleuters worden elk half jaar op teamniveau met elkaar besproken. Vanuit de resultaatbespreking worden keuzes gemaakt voor de vervolgaanpak voor de komende periode. Er wordt eveneens een samenvatting van de resultaten en het plan van aanpak gemaakt. Deze wordt gedeeld met het bestuur en de MR. De aandachtspunten vanuit de resultaatbespreking worden door de individuele leerkracht verwerkt in een analyseformulier, zodat helder is aan welke groepsdoelen en eventueel individuele doelen gewerkt gaat worden. De leerkracht analyseert de gegevens en stelt nieuwe groepsplannen op. Hiermee werken we volgens de cyclus van handelingsgericht werken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,8% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. Daarnaast presteert 28,6% boven advies, wat het belang van hun intensieve monitoring en maatwerkaanpak benadrukt. Deze resultaten sluiten aan bij het in het schoolplan beschreven ‘ontwikkelingsgericht volgsysteem’.
Sociale ontwikkeling
Kanjerschool De Krugerstee is een school waar gewerkt wordt volgens de methodiek van de Kanjertraining. De leerkrachten zijn geschoold om de principes van de Kanjertraining goed in te zetten tijdens de lessen. De lessen vinden wekelijks plaats, eigenlijk wel dagelijks. De ouders worden ook goed geïnformeerd over de uitgangspunten van de Kanjertraining, zodat ze hun eigen kind kunnen ondersteunen. Gouden weken Aan het begin van het schooljaar zijn er de Gouden weken. In deze weken staat de groepsvorming centraal. De leerkracht en groep zetten de normen en waarden neer in de groep. Samen stellen ze ook groepsafspraken op. De schoolregels worden ook uitgebreid besproken en herhaald. In deze periode doet de leerkracht meer aan groepsbouwers en klassenbouwer, dit zijn speciale activiteiten om groepsvorming te bevorderen. De leerkracht voert in deze periode ook gesprekken met de ouder en het kind om relatie op te bouwen en verwachtingen uit te spreken. Grensoverschrijdend gedrag Op de Krugerstee hanteren we een aantal schoolregels om respectvol met elkaar om te gaan.Bij het overtreden van de regels volgen er sancties en er volgt ook een gesprek met de ouders van de leerling. Mocht er sprake zijn van structureel probleem, dan kan er een schorsing of zelfs een verwijdering volgen. Het inzetten van de laatste 2 sancties zijn vanuit wet-, en regelgeving geregeld. Monitoren van welbevinden De leerlingen op de Krugerstee vullen twee keer per jaar een lijst in over het welbevinden en de veiligheid op school. De leerkracht analyseert deze gegevens zorgvuldig en neemt de bevindingen mee in de groepsbesprekingen met de intern begeleider en bij opvallende leerlingen wordt er actie ondernomen. Het welbevinden wordt altijd besproken met de ouders. De leerlingen kennen de vertrouwenspersoon en de anti-pestcoördinator en onze schoolmaatschappelijk werker op onze school en kunnen altijd in gesprek gaan met deze personen. Monitoren van het gevoel van veiligheid Onze kinderen en onze leerkrachten kunnen zich alleen ontwikkelen, wanneer er op onze school een sfeer heerst van wederzijds respect en vertrouwen. Iedereen mag zich op De Krugerstee veilig en geaccepteerd voelen. Die veiligheid en die acceptatie creëren wij samen. Onze school en ouders Wij willen met onze ouders van de aan onze zorg toevertrouwde kinderen een educatief partnerschap aangaan. Dit houdt in dat onze school, de leerkrachten en de ouders samen een gemeenschap vormen en doelen aangaande vorming, opvoeding en identiteit delen. Onze school en de maatschappij Onze school staat middenin de samenleving. Wij voelen ons verbonden met de wijk waar De Krugerstee staat en met het dorp Vaassen. Wij willen als school ook dienstbaar zijn aan deze lokale gemeenschap. Onze school en de toekomst Wij leven in een tijd van verandering. Daarom kijken wij als school samen met onze kinderen en hun ouders met een open blik naar de samenleving van de toekomst. Wij willen samenwerken met een ieder om op de juiste manier te anticiperen op alle ontwikkelingen en veranderingen. LEES MINDER
Samen
Respectvol naar elkaar
Wereldburgerschap
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Krugerstee voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool De Krugerstee gebruikt de Kanjertraining, waarbij alle leerkrachten zijn geschoold. Er worden wekelijks lessen gegeven met materialen, spellen en vertrouwensoefeningen. Vanaf groep 5 vullen de kinderen twee keer per jaar de Kanvas vragenlijst in, waarna de leerkracht de lijst analyseert en bespreekt met de intern begeleider. Ouders worden algemeen op de hoogte gebracht via de nieuwsbrief en via het rapport van het kind.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Krugerstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Krugerstee gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Krugerstee?
Rooms Katholieke Basisschool De Krugerstee gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.