Waalcampus
Dijckerwaal 20
2691 PK 's-Gravenzande

Schoolweging

Schoolweging
27.15
Spreiding
5.56

De schoolweging van Waalcampus is 27,15 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een sterk punt is het fundamenteel niveau: 97,1% van de leerlingen behaalt dit basisniveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en iets hoger dan het landelijk gemiddelde (96,7%). Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 46,4% van de leerlingen behaald, onder de inspectienorm van 51,8% en significant lager dan het landelijk gemiddelde (63,3%). Dit suggereert uitdagingen bij het bereiken van hogere onderwijsdoelen, mogelijk door de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op hogere leerwegen: 30% havo/vwo (vs. 10,9% regionaal) en 20% havo. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1,0% scoren. De brede range van vmbo-k tot vwo reflecteert de variatie in leerlingcapaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWaalcampusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We willen laten zien dat wat we doen kwaliteit heeft. Toetsen kunnen hiervoor een objectief middel zijn om te kijken of het leerstofaanbod van het kind betekenis heeft gehad. Bij Waalcampus maken we duidelijk verschil tussen de “foto” ofwel het afnamemoment én het proces van de “film” in de vorm van dynamisch toetsen en de groeimap die het ontwikkelproces van de kinderen in beeld brengt. Toetsen doen we adaptief op een moment dat het past binnen de ontwikkeling van een kind. Dit betekent dat we de toets afnemen die past bij het ontwikkelniveau van het kind. Een toets nemen we af als: - het kind wil weten waar het staat; - de mentor wil weten waar het kind staat; - afname van de toets iets toevoegt aan de ontwikkeling van het kind; zodat de ouder of de externe instantie weet welke vaardigheden een kind op een bepaald moment beheerst. De toetsen die we inzetten zijn gericht op de kernvaardigheden rekenen-wiskunde, begrijpend lezen en spelling. We maken gebruik van de volgtoetsen van Boom LVS. Bij de afname van een toets is er vanuit de teamleden betrokkenheid, dit laten we zien doordat we: - een omgeving creëren waarin toetsen normaal is. Het kind maakt de toets binnen de dagelijkse structuur en werkwijze. - veiligheid creëren door een toets te onderbreken als we merken dat een kind blokkeert. - indien nodig de kinderen vragen laten stellen over het proces van denken en handelen. Als er extra ondersteuning nodig is maken we hier een aantekening van en helpen we een kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11,8% landelijk). Met 40% bovenadvies (dubbel het landelijk gemiddelde) toont de school ambitieuze maar realistische advisering. Deze prestatie sluit aan bij het intensieve monitoringssysteem uit het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Bij Waalcampus zijn de kernwaarden de basis voor ons handelen. Deze basis begint bij onszelf. Teamleden worden gecoacht om vanuit dezelfde pedagogische benadering te werken aan de sociale veiligheid. Wij willen voor ieder kind: Vertrouwen: vertrouwen hebben in jezelf, vertrouwen in elkaar en vertrouwen in de toekomst. Vertrouwen is het fundament voor het opbouwen van een relatie. Vanuit de relatie werken wij elke dag vol enthousiasme met kinderen en hun ouders. Samen: Het samen zijn, de verbinding tussen kinderen, ouders en andere opvoeders en teamleden is een belangrijke waarde voor ons. Samen met de kinderen zorgen teamleden voor een veilige sfeer waarbinnen overlegd kan worden over het ontwikkelproces. Echtheid: Ieder kind en ieder teamlid is uniek en mag gezien worden op zijn of haar eigen wijze. LEES MINDER

Samen

Echtheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Waalcampus voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?

Waelcampus volgt het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen met behulp van het kindvolgsysteem Looqin. Meer informatie over Looqin is te vinden op https://looqin.co/

Welke registratievormen gebruikt Waalcampus om sociale ontwikkeling in kaart te brengen?

Waalcampus gebruikt Looqin om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren en in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Waalcampus?

Waalcampus gebruikt interventies vanuit Looqin en een dagelijks aanbod van levenshouding als methoden voor sociaal-emotioneel leren.