
Schoolweging
De schoolweging van Oscar Romero is 38,42 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het regionale gemiddelde van 91,8%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 30,3% en het regionale gemiddelde van 42%. Dit illustreert dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 19% vmbo-(g)t en 14,3% vwo versus 9,5% vmbo-b. In vergelijking met soortgelijke scholen is het aandeel havo/vwo-advies (19,05%) opvallend hoog, terwijl praktijkonderwijs (0,12%) juist lager uitvalt. Deze focus op theoretische routes past bij de sterke streefniveauscore.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oscar Romero | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 175.23 | 171.39 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school werkt met een onderwijsmonitor. Om cyclisch en systematisch de resultaten van de kinderen te kunnen analyseren, het onderwijs aan kinderen effectiever te maken en de resultaten te verbeteren, maken wij gebruik van onderstaand stappenplan. De uitvoering van dit stappenplan is een verantwoordelijkheid van het gehele team. Op vaste momenten vinden er diverse besprekingen plaats. 1. Verzamelen van gegevens (observaties, toetsen, gesprekken) 2. Signaleren (vroegtijdig) 3. Onderwijsbehoeften van kinderen continu aanscherpen 4. Clusteren van kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften 5. Uitvoeren van de organisatiemodellen (staan in Leeruniek). 6. Evalueren van de toetsen. 7. Opstellen van nieuwe acties. Groepsbesprekingen Onze groepsleerkrachten houden samen met onze Intern begeleiders (Ib-ers) zicht op het onderwijs, de ontwikkeling en de begeleiding van alle kinderen. Naast de dagelijkse mogelijkheid om te sparren hebben zij vier keer per schooljaar een groepsbespreking waarin alle kinderen worden besproken. Dit zodat we met elkaar kunnen kijken hoe we het onderwijs en de begeleiding van uw kind kunnen optimaliseren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 18,75% van de leerlingen onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging. Desondanks scoort 31,25% boven advies wat wijst op zorgvuldige doorstroommonitoring, zoals beschreven in het ondersteuningsbeleid.
Sociale ontwikkeling
De sfeer op school herinnert een kind zich later het best. Een positief schoolklimaat staat voor ons centraal, waarbij de veiligheid en het welbevinden van het kind te allen tijde voorop staat. De interactie tussen kinderen onderling, tussen leerkrachten en kinderen, tussen ouders en leerkrachten en de leerkrachten onderling zijn voor ons allemaal van belang. Wij streven naar een school waar het voor iedereen plezierig leren, ontwikkelen en werken is. KiVa Om samen te gaan voor een fijne school zetten wij van groep 1 t/m 8 de sociaal en emotionele leermethode KiVa. Op schoolniveau zorgt KiVa voor een respectvolle cultuur waarin positief gedrag de norm is. Op groepsniveau biedt KiVa ondersteuning voor klassenmanagement. Op kindniveau wordt gewerkt aan de sociale vaardigheden en de sociaal emotioneel ontwikkeling. Wij leren de kinderen zich bewust te worden van de keuzes die zij zelf kunnen maken in hun gedrag en het reflecteren op hun eigen handelen. KiVa verbetert het school- en leerklimaat. KiVa verhoogt de leeropbrengsten en resultaten. KiVa verhoogt het welbevinden de kinderen KiVa werkt preventief, effectief in op een fijne school (tegen pesten). LEES MINDER
Samen
Welbevinden
Prefentief
Wat is de werkwijze van Oscar Romero voor sociale ontwikkeling?
De Oscar Romero richt het onderwijs en de zorg zo in dat alle kinderen maximaal kunnen profiteren, rekening houdend met hun individuele onderwijsbehoeften. Er is aandacht voor cognitieve ontwikkeling, zelfsturing, communicatie, motoriek, en sociaal-emotionele ontwikkeling. De school werkt volgens een cyclus van Handelingsgericht Werken (HGW) om verschillen in onderwijsbehoeften te signaleren en passende ondersteuning te bieden.
Welke registratievormen gebruikt Oscar Romero om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Oscar Romero gebruikt de volgende registratievormen: Zien, KiVa monitor en Sociaal Emotionele Vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oscar Romero?
De Oscar Romero gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.