Immanuelschool
Kluwen 5
3421 KW Oudewater

Schoolweging

Schoolweging
28.59
Spreiding
5.81

De schoolweging van Immanuelschool Oudewater is 28,59 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (spreiding 5,81).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral gezien de relatief lage schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

11,8% van de leerlingen krijgt een praktijkonderwijs-advies, significant hoger dan het regionale gemiddelde van 1,0%. Desondanks domineren theoretische adviezen: 29,4% vmbo-(g)t en 11,8% havo/vwo. Opvallend is het ontbreken van vso-adviezen, wat past bij het reguliere karakter van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente OudewaterGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van toetsen, observaties, analyse van het werk van uw kind en kind- en oudergesprekken wordt de onderwijs- en/of ontwikkelbehoefte van uw kind bepaald en centraal gesteld. Deze onderwijs- en/of ontwikkelbehoeften worden door de leraar vastgelegd in een groepsoverzicht. Het groepsoverzicht wordt gedurende het schooljaar minstens twee keer aangepast. Het groepsoverzicht van juni vormt de overdracht naar de volgende groep. De Cito-toetsen worden halverwege en aan het einde van het schooljaar afgenomen. De resultaten van de toetsen worden opgenomen in ons leerlingvolgsysteem (LVS) om zo de voortgang van de ontwikkeling van uw kind in kaart te brengen. Naast de halfjaarlijkse methode onafhankelijke toetsen monitoren we ook de kortlopende doelen van de verschillende vakgebieden. Het resultaat van toetsen geeft informatie over de individuele leerling, het groepsgemiddelde en het schoolgemiddelde. Ouders ontvangen de resultaten van de Cito-toetsen bij de rapportage en bij analyse van de toetsen wordt gekeken of er extra zorg nodig is. De resultaten van de Cito-toetsen van groep 6 en groep 7 geven een indicatie naar welk type vervolgonderwijs een leerling zou kunnen uitstromen en op welke cognitieve ontwikkelingsgebieden een leerling nog extra uitgedaagd moet worden. De afgelopen jaren maakten kinderen op de basisschool een wettelijk verplichte eindtoets. In het schooljaar 2023-2024 verandert deze eindtoets in een doorstroomtoets. De datum voor deze eindtoets is wettelijk vastgesteld in de periode van 5 februari t/m 18 februari. In de periode tussen 10 en 31 januari ontvangen alle kinderen van groep 8 hun voorlopig advies. Daarna maken zij de doorstroomtoets. De ROUTE 8 doorstroomtoets is een digitale, adaptieve toets op vraagniveau. Dit betekent dat de moeilijkheid van elke vraag wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerling. Door deze manier van toetsen wordt de leerling altijd uitgedaagd tot de bovengrens van zijn of haar niveau. Het verplichte onderdeel ‘Wat kan ik?’ van ROUTE 8 geeft op basis van de behaalde eindscore een advies voor het voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt ook aangegeven of de leerling de referentieniveaus heeft behaald voor de onderdelen Leesvaardigheid, Taalverzorging en Rekenen. Als aanvulling kunnen de optionele onderdelen ‘Wie ben ik?’ en ‘Wat wil ik?’ gemaakt worden. Uiteraard zijn de resultaten van deze toetsen voor ons belangrijk, omdat wij ons daardoor kunnen bezinnen op het gegeven onderwijs. We kunnen daaruit conclusies trekken, bijvoorbeeld over aanpassing van de didactiek of extra instructietijd voor een bepaald aspect. Elk schooljaar worden de resultaten van de Cito-toetsen in een teamvergadering besproken en geanalyseerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,7% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 76,9% exact het geadviseerde niveau haalt. De focus op 'welbevinden als basis voor leren' uit het schoolprofiel lijkt hieraan bij te dragen. De 15,4% boven-advies is wel lager dan gemiddeld (25,3%), mogelijk door conservatieve adviesnormen.

Sociale ontwikkeling

De Immanuelschool is een open christelijke school. Belangrijke waarden worden aan de bijbel ontleend. Het is voor ons vanzelfsprekend dat wij de identiteit van de school in de praktijk tot uiting brengen. Wij komen aan het unieke van kinderen tegemoet. Respect, openheid en vertrouwen zijn belangrijke elementen van het pedagogisch klimaat op onze school. Wij vinden het belangrijk om een omgeving te scheppen waarin kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Hierbij vinden wij veiligheid, structuur en regelmaat belangrijk. Op de Immanuelschool vinden wij zowel de cognitieve ontwikkeling (het aanbieden van kennis, het leren) als de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen belangrijk. Wij leren kinderen verantwoordelijkheid te dragen en bevorderen de zelfstandigheid. Wij stimuleren hierbij de eigen inbreng van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar en deze verschillen zijn uitgangspunt voor het pedagogisch en didactisch handelen. Naast het aanbieden van basiskennis voor alle kinderen, willen wij in onze manier van werken tegemoet komen aan en zorg hebben voor de individuele talenten van kinderen. LEES MINDER

respect

openheid

vertrouwen

Wat is de werkwijze van de Immanuelschool voor sociale ontwikkeling?

De Immanuelschool hecht veel waarde aan de sociale ontwikkeling van leerlingen. Dit wordt gestimuleerd door methodes gericht op sociale vaardigheden en duidelijke schoolregels die gebaseerd zijn op positieve benadering. De school hanteert zeven kernwaarden: vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Immanuelschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Immanuelschool gebruikt Kindbegrip en Mijn Kleutergroep om de sociale opbrengsten van leerlingen te registreren en in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Immanuelschool?

De Immanuelschool gebruikt Veiligwijs en Hiro (een digitale methode) voor sociaal-emotioneel leren.