Sint Jozef Basisschool
Sportparkweg 6 - 8
2631 GA Nootdorp

Schoolweging

Schoolweging
29.34
Spreiding
6.32

De schoolweging van Sint Jozef Nootdorp is 29,34 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,7% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijk vereiste 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%, toont het de basiskwaliteit van het onderwijs, mede door het 'ontwerpend leren'-programma voor taal/rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,1% van de leerlingen bereikt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit reflecteert de diversiteit in de populatie, waar de school met differentiatie en NIO-toetsing in groep 7 op anticipeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel accentueert middenniveaus: 16,3% vmbo-k en 15,2% vmbo-(g)t (samen 31,5%), tegenover 22,5% havo/vwo en vwo. Praktijkonderwijs (2,17%) scoort dubbel zo hoog als vergelijkbare scholen (1,01%). De brede spreiding - van vso tot vwo - illustreert de complexe populatie. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (45,6%), wat flexibiliteit in doorstroom benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Jozef NootdorpGemeente AmsterdamNederland
LIB176.4175.23175.82

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij vinden het belangrijk dat we de ontwikkeling van onze kinderen goed in beeld hebben, zowel op het gebied van resultaten als op welbevinden; voelt elke leerling zich prettig in de groep? Wij volgen de ontwikkelingen van onze leerlingen door hen te observeren, door met hen te praten, door hun werk na te kijken en door toetsen af te nemen die bij de methode horen. Daarnaast nemen wij, 2x per jaar, toetsen van Cito af. Door de leerlingen nauwkeurig in hun ontwikkeling te volgen, kunnen wij bijtijds actie ondernemen als kinderen achterblijven of ver vooruit zijn. Door de resultaten van de toetsen te vergelijken met de resultaten van andere scholen in Nederland, weten we ook hoe de school presteert op de verschillende vakgebieden. Deze (Cito)toetsen dragen ook bij aan kwaliteitsbewaking van ons onderwijs in een bredere context. Op schoolniveau gebruiken we de verzamelde gegevens om een globaal beeld te krijgen van de prestaties en trends binnen de school. Op groepsniveau bekijken we hoe de klas als geheel presteert en identificeren we eventuele patronen. Individueel niveau stelt ons in staat om gedetailleerd te begrijpen hoe elke leerling zich ontwikkelt en waar eventuele uitdagingen liggen. Met behulp van deze gegevens evalueren we ons huidige onderwijsaanbod en beslissen we welke aanpassingen nodig zijn om onze leerlingen beter te ondersteunen. We gebruiken Citotoetsen op het gebied van Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Rekenen/ Wiskunde en Spelling. Voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken we Leerling in Beeld, als leerlingvolgsysteem. Bij de kleuters wordt de ontwikkeling in kaart gebracht met de methode KIJK! Twee keer per jaar wordt op basis van de observaties een registratie op de verschillende ontwikkelingsgebieden gedaan, besproken en geanalyseerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

De school excelleert in advisering: slechts 6,6% presteert onder advies (landelijk 11,8%). Maar liefst 27,6% stroomt door boven advies, wat het effect toont van de BOVO-procedure en kijkgesprekken in groep 7. De intensieve monitoring via Onderwijs Transparant draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Als school staan bij ons de kernwaarden rust, stabiliteit en vertrouwen centraal, om dit te kunnen bewerkstelligen gebruiken we preventief en actief ons Protocol Anti-Pestbeleid en het gedragsprotocol. Binnen de school hebben wij een gedragsspecialist. Zij is opgeleid en nauw betrokken bij het welbevinden van kinderen in de groepen. Door jaarlijks te onderzoeken hoe een groep en een leerling in de groep functioneert, kunnen we sturen door gebruik te maken van ons sociaal veiligheidsplan. Als Laurentius laten wij ons kennen door ons vermogen tot verbinding. Dat is het anker van alles wat wij en onze kinderen doen: ons samenwerken, samenzijn en de blijdschap die wij daaraan beleven. Als we struikelen, steken we onze handen uit naar elkaar. De menselijke maat gaat ons aan het hart. In die concrete werkelijkheid vinden wij onze kinderen en elkaar als collega’s alsook ouders en allen van wie wij partners zijn. In ons leren en werken vieren wij elkaars verschillen. Iedereen is welkom, niemand mag uit de boot vallen. Dat is wat wij doen in navolging van onze katholieke, levensbeschouwelijke waarden. Kernwaarden · Samen werken en leren wij met elkaar. · Eigen is de waardering voor elkaars anders-zijn die insluit. · Eigenaarschap is de gezamenlijke weg naar zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Plezier dé voorwaarde om tot leren te komen. · Groei is de stimulerende kracht van onze ontwikkeling. · Toekomstgericht is met lef bouwen aan de wereld van morgen. LEES MINDER

Rust

Stabiliteit

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van de Sint Jozef Basisschool voor sociale ontwikkeling?

De Sint Jozef Basisschool besteedt systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen via het 'De Vreedzame School'-programma. Dit programma heeft als doel leerlingen op te voeden tot verantwoordelijke burgers die goed voor zichzelf kunnen zorgen en positieve interacties met anderen hebben. De school gebruikt de vragenlijsten in Leerling In Beeld van Cito (LIB) voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies voor de groepen 3 tot en met 8. De voortgang wordt besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen. De stoeltjesdans wordt afgenomen om de sociale dynamiek te meten. Bij de kleutergroepen wordt het observatie en registratiesysteem KIJK! gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Sint Jozef Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Sint Jozef Basisschool gebruikt Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijsten en de stoeltjesdans om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Sint Jozef Basisschool?

De Sint Jozef Basisschool maakt gebruik van de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.