
Schoolweging
De schoolweging van Waterrijk Noord-Scharwoude is 31,59 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Dit is echter iets lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (landelijk: 75,2%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Voor het streefniveau scoort de school 47,9%, wat boven de eigen signaleringswaarde (43,5%) maar onder het landelijk gemiddelde (55,4%) ligt. Deze resultaten passen bij de schoolweging van 31,59.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een breed spectrum: 3,6% praktijkonderwijs (iets boven het regionale gemiddelde van 1,01%), 25% combi-adviezen vmbo-(g)t/havo, en 17,9% havo/vwo. Opvallend is het relatief lage percentage vwo-adviezen (7,1% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Waterrijk Noord-Scharwoude | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.29 | 175.23 | 173.04 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Organisatie leerlingenzorg op schoolniveau De leerkracht houdt de voortgang dagelijks in de gaten middels observaties, het bijhouden van methode gebonden toetsen, opdrachten etc. Naar aanleiding van deze toetsen worden groepsplannen gemaakt. Ook worden deze plannen regelmatig geëvalueerd en besproken met de intern begeleider. Samengevat komt het erop neer dat groepsleerkrachten de plannen opstellen en uitvoeren terwijl de intern begeleider de kwaliteit van de plannen en de uitvoering bewaakt. De intern begeleider evalueert samen met de directeur de effectiviteit van de leerlingenzorg op groeps- en schoolniveau. Er vinden ook meerdere keren per jaar leerling-besprekingen plaats. Deze besprekingen zijn erop gericht de juiste zorg te bepalen voor een leerling, groepje leerlingen of leerkracht. De voortgang en de uitvoering van de gemaakte afspraken worden bewaakt door de intern begeleider. Het geheel, zowel didactisch als op sociaal-emotioneel gebied, wordt vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Leeruniek(leerjaar 1 t/m 8) en IEP observatielijsten (leerjaar 1-2-3) Daarnaast is het van groot belang om op gezette tijden systematisch en meer gestandaardiseerd informatie te verzamelen over de leerontwikkeling van alle leerlingen door het afnemen van methodeonafhankelijke toetsen (IEP). Deze toetsen bieden informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs in verhouding tot andere scholen. We nemen we in januari/februari de IEP M(idden)-toetsen af en in mei-juni de E(ind)-toetsen. Er worden analyses gemaakt van de toetsen. We zien dan welke stappen de verschillende groepen gemaakt hebben en of dit overeenstemt met de doelstellingen die we gesteld hebben. Deze worden gedeeld op de studiedagen. Indien nodig wordt er een verbetertraject gemaakt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
64,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (25%) is vergelijkbaar met andere scholen, terwijl onderadvisering (10,7%) iets lager is dan gemiddeld (11,8%). Dit past bij de beschreven focus op maatwerk in advisering.
Sociale ontwikkeling
Sociaal veilige leeromgeving: Aan niemand hoeft te worden uitgelegd wat pesten is. We weten allemaal wat het is, dat het schadelijk gedrag is en dat het ernstige en langdurige negatieve gevolgen kan hebben, voor zowel de slachtoffers, als ook voor de pesters en dat het op elke school voor komt. De school heeft een anti-pest protocol en de veiligheid en het welbevinden van de leerlingen wordt regelmatig gemonitord. Vanuit de methode KiVa is veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. In het rooster zijn de lessen vanuit KiVa opgenomen. LEES MINDER
Respect
Betrokkenheid
Welbevinden
Wat is de werkwijze van IKC Waterrijk voor sociale ontwikkeling?
Bij IKC Waterrijk is een veilig leefklimaat de basis voor leren. We werken aan een veilige omgeving met respect en acceptatie voor iedereen. We werken bewust aan groepsvorming en zoeken naar wat nodig is om het gevoel van veiligheid te waarborgen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Waterrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Waterrijk gebruikt KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Waterrijk?
IKC Waterrijk gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.