Rooms Katholieke Basisschool Hofland
Eendracht 2
3641 ML Mijdrecht

Schoolweging

Schoolweging
30.45
Spreiding
6.64

De schoolweging van Hofland is 30,45 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.58% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingspercentage van 95.88%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de diversiteit in achtergronden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 57.97% behaald, ruim boven de inspectienorm van 47.1% en iets hoger dan het vergelijkingspercentage van 57.79%. Dit reflecteert de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor hogere leerdoelen, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweeledig beeld: 23.08% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 19.23% vmbo-k, wat wijst op sterke differentiatie. Praktijkonderwijsadvies (3.85%) is weliswaar hoger dan het regionaal gemiddelde (1.01%), maar past binnen de context van de schoolweging. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (11.54%), wat het maatwerk karakter benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHoflandGemeente AmsterdamNederland
LIB177.01179.05175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor elke groep is er een groepsoverzicht waar het niveau van de kinderen in staat. De lessen worden zo gegeven dat alle kinderen op hun niveau les krijgen. Dagelijks wordt er gekeken of de kinderen de ontwikkeling van dat moment oppakken. Na elke methodetoets wordt er gekeken welke begeleiding een kind nodig heeft of dat het aan het werk kan met uitdagender werk. Indien noodzakelijk wordt het groepsoverzicht aangepast. Na de Citotoetsen, januari en juni, wordt er gekeken of het onderwijs voldoende heeft opgebracht. Zo ja, wat is er gedaan waardoor het goed gaat. Dat blijven we doen. Zo nee, wat waren de belemmerende factoren en wat kan er voor een betreffend kind anders. De leerkrachten in de groep geven kinderen de begeleiding die ze nodig hebben. Als blijkt dat er extra aandacht gegeven moet worden, dan zal de leerkracht een intensiveringsprogramma opzetten. Hierbij kunnen ook onderwijsassistenten worden ingezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit zou kunnen samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Toch scoort 20% boven advies, wat aansluit bij het hoge percentage behaalde streefniveaus. De school zet blijkbaar succesvol in op doorlopende ontwikkelkansen.

Sociale ontwikkeling

Onze school staat bekend als een school waar iedereen gezien wordt en waar je jezelf mag zijn. Onze Katholieke identiteit en Kanjertraining zorgt ervoor dat we een goede sfeer op school hebben waar men zich thuis voelt. De relatie leerkracht en leerling is erg belangrijk.

Samen-werken

Persoonlijk

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Hofland voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool Hofland gebruikt Kanvas om het welbevinden van kinderen vast te leggen. Deze methode is onderdeel van de Kanjertraining. Bij opvallende resultaten volgt een gesprek met het kind en, indien nodig, met de ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Hofland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Hofland gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Hofland?

Rooms Katholieke Basisschool Hofland gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.