
Schoolweging
De schoolweging van De Gooische Montessorischool is 29,99 , met een spreiding van 7,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.81% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (95.88%), blijft het resultaat soliel dankzij de focus op basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 53.68% behaald, ruim boven de inspectienorm van 47.1%, maar iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 57.79%. Dit reflecteert de combinatie van een complexe leerlingenpopulatie en gerichte onderwijsaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 33.33% havo en 29.63% vwo. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo: 16.07%, vwo: 18.61%). Opvallend is het praktijkonderwijspercentage van 3.7%, iets boven het regionale gemiddelde (1.01%), wat past bij de brede onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Gooische Montessorischool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Parel volgen we de kinderen in groep 1 en 2 door te observeren. Deze observaties worden geregistreerd in de leerlijnen. De leerlijnen geven een compleet beeld van waar het kind zit in zijn ontwikkeling en wat het kind nodig heeft voor een volgende stap. Ouders kunnen deze inzien via MijnRapportfolio. Vanaf groep 3 hebben we methodes voor onder andere taal, rekenen en spelling. Bij die methodes horen toetsen. Deze toetsen geven een goed beeld of een kind de geleerde stof voldoende beheerst. Daarnaast worden vanaf groep 3 twee keer per jaar toetsen van IEP afgenomen om te zien of een leerling, afgezet tegen de landelijke norm, op niveau zit. Bij alle toetsen geldt dat ze worden geanalyseerd en de basis vormen voor de evaluatie van de groepsplannen. Iedere leerling is ingedeeld in een niveaugroep. Iedere klas heeft per vakgebied grofweg 3 niveaus; de basisgroep, een groep die meer uitleg nodig heeft en een groep die meer uitdaging aankan. De toetsen van de methodes en de toetsen van IEP zorgen tezamen met het beeld dat de leerkracht heeft voor een indeling in een van deze niveaus. Drie keer per jaar wordt gekeken of dit nog klopt of dat de leerling in een andere niveaugroep hoort. Alle toetsgegevens van de methodes en van IEP, plus de zachte gegevens zoals concentratie en taakhouding, zorgen voor een compleet beeld van de leerlingen waarop eind groep 7 het voorbereidend advies wordt gebaseerd. In januari volgt voor groep 8 het voorlopig advies en in maart het definitieve advies. In groep 8 maken de kinderen in november de toetsen van IEP en begin februari de doorstroomtoets van IEP. Rapportfolio We zijn schooljaar 2022-2023 gestart met MijnRapportfolio voor elk kind van onze school. Het rapportfolio is een digitale omgeving waar ouders, leerlingen en de leerkracht beschrijven hoe een kind is (dit ben ik), hoe een kind leert (zo leer ik) en werkt (zo werk ik). Verder kunnen ouders, kinderen en leerkrachten de leer- en ontwikkel gegevens van het kind zien. Er wordt per vakgebied aangegeven welke doelen zijn behaald en aan welke doelen nog moeten worden gewerkt. Het is een goed middel om het eigenaarschap van het (jonge) kind te bevorderen: het verzamelt tekeningen, sommen die het al kan maken en laat zijn werk zien. Zo wordt het kind eigenaar van zijn leerproces. Ouders krijgen inloggegevens en kunnen het hele schooljaar door de vorderingen van hun kind(eren) bekijken. Het rapportfolio kan gebruikt worden als leidraad bij de gesprekken. Kinderen vanaf groep 5 nemen actief deel aan het gesprek door één of twee onderdelen uit hun rapport te presenteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 20% bovenadvies functioneert. De focus op zorgvuldige advisering en doorstroombegeleiding blijkt effectief, al is er ruimte voor verbetering in het realiseren van hogere doorstroompercentages.
Sociale ontwikkeling
Het welbevinden van kinderen is een belangrijke basis voor sociale en cognitieve groei. In de omgang met de kinderen staat dit centraal. We geven dit vorm in alerte zorg door leerkrachten, geven van lessen Kwink in alle groepen en gelukslessen in de bovenbouw, werken met een gedragsprotocol pestpreventie, volgen van leerlingen met het volgsysteem ZIEN en door te werken aan een positief pedagogisch klimaat door de inzet van PBS. Onderwijsbehoeften worden ook gezocht in de behoeften op sociaal-emotioneel gebied. We doen ons best om het individuele kind en zijn/ haar ouders te zien en te horen in hun behoeften. De intern begeleider speelt hierin een belangrijke rol. Zij coacht en begeleidt leerkrachten hierin. Daarnaast speelt zij hierin een actieve rol wanneer er aandachtspunten zijn binnen een groep of met een aantal kinderen. Zij gebruikt hiervoor waar nodig de no-blame methodiek. LEES MINDER
veiligheid
welbevinden
gezien en gehoord
Wat is de werkwijze van PCBS De Parel voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
PCBS De Parel hanteert klassen- en schoolregels en een pedagogisch handboek als leidraad voor het handelen in de klassen. Vaardigheden zoals samenwerken en burgerschapskunde worden geoefend in coöperatieve werkvormen en in de methodes voor sociaal-emotioneel leren en wereldverkenning. Er wordt gewerkt met Schoolwide Positive Behaviour Support (PBS), gericht op het creëren van een leerbevorderende omgeving en het voorkomen van gedragsproblemen.
Welke registratiemethoden gebruikt PCBS De Parel om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?
PCBS De Parel gebruikt 'Zien' als registratiemethode om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.