
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeve is 26,57 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeve | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Hoeve hanteert een samenhangend stelsel van toetsen, het CITO-leerlingvolgsysteem, waarmee tweemaal per jaar vorderingen in kaart worden gebracht. Dat doen we in januari en juni. In groep 2 worden de toetsen ‘Taal voor kleuters’ en ‘Rekenen voor kleuters’ afgenomen. In de groepen 3 t/m 8 ‘AVI’, ‘DMT’, ‘Spelling (en Werkwoordspelling)’, ‘Rekenen en Wiskunde’ en ‘Begrijpend lezen’. De toetsen worden afgenomen en gecorrigeerd door de leerkracht. De uitkomsten worden in groepsoverzichten en foutenanalyses verwerkt. In de vergadering van leerkrachten van onder-, midden- of bovenbouw worden de resultaten besproken met de intern begeleider. Naar aanleiding hiervan kan besloten worden dat het kind in aanmerking komt voor ondersteuning in de groep. Ouders kan geadviseerd worden voor hun kind externe hulp te overwegen. Het doorverwijzen naar een externe remedial teacher is daarbij gebruikelijk. Het team heeft het CITO-leerlingvolgsysteem ingevoerd ter aanvulling op en ter ondersteuning van het eigen werk. Daarbij gaat het om de vragen: “Welke leerstof wordt door de groep of door het individuele kind voldoende of nog onvoldoende beheerst?” en “Welke vervolgstappen moeten er genomen worden om de groep en/of het kind te begeleiden?” De leerkracht ziet het kind elke dag en kan daarom de CITO-toetsuitslagen naast andere prestaties, observaties en methodegebonden toetsresultaten naar juiste waarde schatten. De rapporten zijn mede gebaseerd op de toetsuitslagen. We willen een kind graag als totale persoon zien en aanspreken. Daarom kijken we bij de beoordeling van kinderen naar de sociaal-emotionele, de verstandelijke en de lichamelijke ontwikkeling. Als we toets uitslagen anders dan verwerkt in de rapporten bekend maken, benadrukken we op een eenzijdige manier de (verstandelijke) ontwikkeling en dat doet geen recht aan het welbevinden van het kind en/of de professionaliteit van de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Een keer per jaar nemen we de enquête sociale veiligheid af bij bovenbouwkinderen (groep 6, 7 en 8). Onze kinderen zijn mondig maar hebben nog moeite met het aangeven wat ze vinden en het naleven van de regels die gezamenlijk gesteld zijn. In de groepen wordt dagelijks gesproken over het welbevinden in de groep en daarbuiten. Kinderen geven aan behoefte te hebben aan duidelijke regels en willen geholpen worden bij pestgedrag door de leerkrachten. We hebben het protocol 'Samenspelen' aangepast en er is meer aandacht gekomen voor de volgende onderwerpen: Oplossen van conflicten Handhaven en zichtbaarheid van regels en afspraken Hoe om te gaan met straf. De gouden regel; iedereen mag meedoen Inzet van de Kanjertraining in alle groepen Inzet van judo op school in alle groepen Begeleiding en opleiding van de TSO-medewerkers Inzetten van de pleinspelen LEES MINDER
Verantwoordelijk
Zelfstandig
Bewust
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
We zijn bezig met het ontwikkelen van een doorgaande leerlijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling in de vorm van een leerling volgsysteem. De verwachting is dat we eind 2020 een keuze hebben gemaakt en dat de methodiek kan worden ingevoerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst