Jenaplanschool Heerde
Beatrixweg 30
8181 LE Heerde

Schoolweging

Schoolweging
30.67
Spreiding
5.46

De schoolweging van Heerde is 30,67 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,4% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau (signaleringswaarde 85%). De school hanteert hiervoor gerichte interventies zoals beschreven in hun zorgplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,17% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod bij deze complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een praktijkgerichte focus: 46,15% vmbo-adviezen (30,77% vmbo-(g)t) tegenover 7,69% vwo. Dit contrasteert met landelijke vergelijkingscijfers waar 18,61% vwo-adviezen normaal is. De combinatie van pedagogisch partnerschap en ontwikkelingsgericht leren blijkt uit deze verdeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHeerdeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Dia- volg en doorstroomtoets(en) Vanaf groep 3 nemen wij tweemaal per jaar Dia-volgtoetsen af. De eerste keer is in januari/februari en de tweede keer in juni. Dit zijn tussentijdse volgtoetsen voor de kernvakken: rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. De uitslagen van deze volgtoetsen worden met de ouder(s)/verzorger(s) en het kind besproken tijdens de gespreksmomenten in januari en juni. De Dia-volgtoetsen, de ontwikkelingsmap (MijnRapportfolio) van de kinderen, de observaties en de gesprekken zijn voor ons voldoende om de leermogelijkheden van het kind in kaart te kunnen brengen en ons handelen als stamgroepleider daarop af te stemmen. Leerlingvolgsysteem (LVS) Onze school geeft het onderwijs zodanig vorm dat het zoveel mogelijk aansluit bij het kind. De school volgt de vorderingen in de ontwikkeling van het kind nauwkeurig via DIA. Het DIA-leerlingvolgsysteem gaat uit van referentieniveaus en de kerndoelen van SLO. Binnen DIA-LVS wordt er gewerkt met adaptieve volgtoetsen van groep 3 t/m 8 (inclusief de doorstroomtoets). Met deze toetsen kunnen wij de ontwikkeling volgen en groei in beeld brengen. De wettelijke vastgestelde referentieniveaus geven aan wat kinderen kennen en kunnen op bepaalde momenten in het onderwijs. Het referentieniveau geeft de taal- en rekenvaardigheden van een kind weer en de vaardigheden die hij/zij op bepaalde momenten moet beheersen. Het fundamentele niveau (F-niveau) is de basis die zoveel mogelijk kinderen moeten beheersen. Het streefniveau (S-niveau) is voor kinderen die meer aankunnen. Zo kunnen wij doelen stellen en ons onderwijs hierop afstemmen. Dia volgt daarbinnen de lijn van het kind en gaat uit van groei. De toetsen vormen het startpunt om verder te leren. De volgtoetsen zijn digitaal zodat de toets zich aanpast op het niveau van het kind. De toetsen zijn daardoor niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk. Kinderen worden door de toets geleid met vragen die één voor één op het scherm komen. Daarnaast gebruiken zij een kladblok om bewerkingen en eventuele begrippen op te schrijven. Naast het DIA-LVS maken wij ook gebruik van ParnasSys. De onderbouw werkt met de leerlijnen vanuit ParnasSys, deze gaan ook uit van de kerndoelen SLO. De 4- tot 6-jarigen volgen we aan de hand van genormeerde signaleringslijsten en de ontwikkelingsmappen. Wij werken met Leerlijnen ParnasSys. In het leerlingvolgsysteem staat per ontwikkelingsgebied omschreven wat van kinderen van een bepaalde leeftijd verwacht mag worden. Met behulp van een grafisch overzicht (trendanalyse) kan de stamgroepleider in één oogopslag zien hoe ver de ontwikkeling gevorderd is. Verder kan de stamgroepleider bepalen of er sprake is van een achterstand of voorsprong in de ontwikkeling op een bepaald gebied en hoe groot de sprongen zijn die het kind maakt in zijn ontwikkeling. Wij volgen het kind nauwlettend en gaan ook hierbij uit van groei.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11,81% landelijk) - mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De 20% boven advies benadrukt echter dat de school ambities koestert waar mogelijk, passend bij hun visie op 'ontwikkelkansen'.

Sociale ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling is een belangrijk aspect van de ontwikkeling van het kind. Vandaar dat wij ook hebben gekozen voor het Jenaplanconcept. Door deze manier van onderwijs wordt in allerlei situaties een beroep gedaan op de sociaal-emotionele vaardigheden van het kind. Ook op stamgroepniveau (kring, zelfstandig werken e.d.) krijgen de kinderen ruim de gelegenheid zich om deze vaardigheden eigen te maken. De stamgroepleider heeft de taak dit waar mogelijk te stimuleren en te begeleiden. De sociaal emotionele ontwikkeling van uw kind wordt gevolgd aan de hand van KiVa. Binnen deze monitoring volgen wij ook de groepsprocessen en de sociale veiligheid. LEES MINDER

Sterk pedagagogisch klimaat

Kindgesprekken

Persoonlijke aandacht

Wat is de werkwijze van Jenaplanschool Heerde voor sociale ontwikkeling?

De leerlingen van Jenaplanschool Heerde vullen twee keer per jaar de KiVa-monitor in, een digitale vragenlijst over welbevinden, sociale veiligheid, pesten en relaties in de stamgroep. De stamgroepleiders ontvangen een rapport met sociogrammen om een beeld te krijgen van de groep en hun aanpak aan te passen. KiVa levert ook een rapport met trends en ontwikkelingen op schoolniveau voor beleidsontwikkeling en verbetering.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool Heerde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplanschool Heerde gebruikt KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool Heerde?

Jenaplanschool Heerde gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.