
Schoolweging
De schoolweging van ’t Carillon Groenlo is 26,04 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,2% leerlingen die het fundamenteel niveau behalen, overschrijdt de school ruim de landelijke norm van 85%. Hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,6% ligt, blijft het een sterke prestatie gezien de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 60,3% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 53,8% maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 64,0%. Deze score onderstreept de focus op maatwerk, vooral voor leerlingen met potentieel voor hogere leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kenmerken zich door een sterke nadruk op doorstroommogelijkheden: 22,7% vmbo-(g)t/havo en 13,6% vwo-advies (vs. 10,3% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1,01%. Dit past bij het profiel van een school die theoretische ontwikkeling stimuleert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Carillon Groenlo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.33 | 175.23 | 179.65 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1 en 2 volgen we de leerlingen door observaties. We voeren gesprekken met leerlingen en we noteren dat wat we zien in ons volgsysteem behorend bij het DigiKeuzebord. Daarnaast gebruiken we diverse checklisten om de ontwikkeling van leerlingen in beeld te brengen. In groep 3 tot en met 8 nemen we voor de vakken rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling de landelijk genormeerde toetsen van Cito af. Dit doen we in februari en juni. Daarnaast wordt voor de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind tweemaal de SCOL lijst ingevuld. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook zelf een lijst hiervoor in. De SidiPO is een instrument dat leerkrachten gebruiken om kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn te signaleren. De resultaten worden op groepsniveau door de leerkrachten geanalyseerd en op schoolniveau door de intern begeleider en de directeur. De analyses op schoolniveau zijn de basis voor kwaliteitsinterventies in groepen en aanleiding voor scholing van het team. De bevindingen uit de Cito toetsen zijn samen met de resultaten van de methodetoetsen de basis voor het werken in de daaropvolgende periode. Dit wordt vastgelegd in het groepsplan. Ook observaties en gesprekken met kinderen worden verwerkt in het groepsplan. Soms wordt er voor een kind een individueel plan opgesteld. Met de leerlingen wordt tijdens een leerlinggesprek het welbevinden en de resultaten besproken. Er wordt teruggeblikt en vooruitgekeken naar de periode die komt. Op deze manier is het werken in de school cyclisch en voor de kinderen is er sprake van een doorgaande lijn in hun ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 5,3% tegen 11,8% landelijk. Maar liefst 36,8% van de leerlingen presteert boven hun advies, wat wijst op goed onderbouwde adviezen en effectieve begeleiding in het VO. Dit sluit aan bij de transparante communicatie over doorstroomverwachtingen die de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
Dit betekent voor ons dat we leerlingen willen begeleiden in het opgroeien tot een persoon die zich in deze maatschappij kan redden. We willen dat leerlingen met een positief zelfbeeld de wereld tegemoet treden. We willen dat de leerlingen invloed hebben op hun eigen ontwikkeling en moeten nadenken over eigen functioneren. Leerlingen leren dat ze respect mogen ervaren, maar ook moeten geven aan anderen en hun omgeving. Ze leren samenwerken, maar ook hulp vragen en geven. We stellen met het team en de leerlingen de regels van de school en de klas op. Deze zijn zichtbaar in elke groep en worden geregeld besproken. We voeren gesprekken met leerlingen over hun welbevinden en stellen indien nodig een plan voor begeleiding op. We hebben een leerlingenraad waarin directie met gekozen leerlingen agendapunten bespreekt. Leerlingen worden bevraagd over hun tevredenheid in de school en klas. We evalueren dit met hen en pakken aandachtspunten op. LEES MINDER
Veiligheid
Respect en verantwoordelijk
Samen
Wat is de aanpak van Basisschool 't Carillon voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool 't Carillon werkt met de Leefstijl methode om sociale vaardigheden te vergroten. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 krijgen de weerbaarheidstraining 'Rots en Water'. Kinderen worden gevolgd en de SCOL wordt afgenomen om een goed beeld te krijgen van hun sociale vaardigheden en welzijn. Daarnaast zijn er regelmatig leerlinggesprekken en is er de mogelijkheid om hulp in te roepen via het samenwerkingsverband.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool 't Carillon om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren?
Basisschool 't Carillon gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een keuzedigibord voor kleuters om de sociale ontwikkeling te monitoren.
Welke methoden gebruikt Basisschool 't Carillon voor sociaal-emotioneel leren?
Basisschool 't Carillon gebruikt de methoden Leefstijl en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.