Openbare Basisschool Harry Bannink
Het Bijvank 111
7544 DA Enschede

Schoolweging

Schoolweging
37.38
Spreiding
5.72

De schoolweging van Harry Bannink is 37,38 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,72% score op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit, zelfs in een context met hogere onderwijsuitdagingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 46,15%, ruim boven de signaleringswaarde van 31,7%. Dit geeft aan dat bijna de helft van de leerlingen hogere taal- en rekendoelen bereikt, ondanks de complexe populatie. Het resultaat ligt ook iets boven het regionale gemiddelde (44,71%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op praktische leerpaden: 56,25% vmbo-k/-(g)t tegenover slechts 6,25% havo-advies. Dit contrasteert met regio-cijfers waar havo/vwo-adviezen gemiddeld 26% bedragen. Opvallend is dat 12,5% van de leerlingen een zuiver vmbo-k-advies krijgt, tegenover 9,17% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHarry BanninkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten worden gemeten met behulp van Methode gebonden toetsen en met de CITO 3.0. De methode gebonden toetsen worden na afname geanalyseerd en indien nodig wordt er voor leerlingen met extra onderwijs behoeften een plan opgesteld om deze extra ondersteuning te bieden. De CITO 3.0 toetsen worden na afname geanalyseerd en indien nodig wordt er voor leerlingen met extra onderwijs behoeften een plan opgesteld om deze extra ondersteuning te bieden. Tevens zetten we voor de groep 6, 7,en 8 de vaardigheidsscores (CITO 3.0) om naar referentieniveaus.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert onder het basisschooladvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit roept vragen op over de aansluiting met het vervolgonderwijs. Slechts 8,33% stroomt boven advies door, tegenover 25,27% landelijk. De oorzaak kan liggen in de combinatie van hoge schoolweging en beperkte differentiatiemogelijkheden.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het welzijn van de kinderen erg belangrijk. De sociaal-emotionele ontwikkeling achten wij net zo belangrijk als de cognitieve ontwikkeling. Alleen als het kind zich veilig en gelukkig voelt kan het zich maximaal ontwikkelen. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers en gelukkige mensen. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Wat doen we al? Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. De sociaal-emotionele ontwikkeling komt aan bod tijdens de leerlingenbespreking. In de groepen 1 t/m 8 worden er wekelijks lessen in geluk gegeven. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Harry Bannink voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van Openbare Basisschool Harry Bannink scannen het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen twee keer per jaar met behulp van de methode 'Zien'. Daarnaast wordt er dagelijks gebruik gemaakt van de 'Gevoelsmonsters' en zijn er wekelijks 'Gelukslessen' door een gespecialiseerde geluksleerkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Harry Bannink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Harry Bannink gebruikt de registratievorm 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Harry Bannink?

Openbare Basisschool Harry Bannink maakt gebruik van verschillende methoden voor sociaal-emotioneel leren, waaronder 'Een doos vol gevoelens', 'Kinderen en… hun sociale talenten', 'PEP', 'Gelukskoffer / Gevoelsmonsters' en 'Meidenvenijn'.