
Schoolweging
De schoolweging van Al Ummah is 36,52 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,8% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, wat hoger is dan zowel het landelijk gemiddelde (92,1%) als de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de school sterk inzet op basisvaardigheden voor álle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde (45,4%), maar ruimschoots boven de inspectienorm van 32%. Dit onderstreept dat de school effectief uitdaagt tot hogere leerprestaties, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op midden- en hogere niveaus: 34,3% vmbo-(g)t/havo en 17,1% vmbo-(g)t. Het vwo-advies (11,4%) ligt lager dan regionaal gemiddeld (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Praktijkonderwijs (2,9%) blijft beperkt, passend bij de onderwijsfilosofie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Al Ummah | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De te behalen doelen en halverwege en aan het eind van het jaar de leeropbrengsten worden in kaart gebracht op basis van leerlingobservaties en verslagen van de leerkrachten, methodeafhankelijke toetsen, LOVS-toetsen en vanaf in de groep 6/7 en 8 toetsen die een indicatie geven van de capaciteiten, resp. de NSCCT en de NIO. De school betrekt leerlingen uit alle groepen bij het onderwijsproces en de leerdoelen in kindgesprekken en de aanwezigheid van de leerlingen bij de rapportgesprekken
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (29,0%) is significant hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk door de complexe populatie. Tegelijk presteert 22,6% boven advies (landelijk: 25,3%), wat aansluit bij de beschreven intensieve begeleiding in doorstroomdossiers.
Sociale ontwikkeling
Al Ummah is in 2017 geaccrediteerd als Vreedzaam. Vreedzaam is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen ongeacht (etnische) afkomst, religie, sexe, beperking, seksuele voorkeur en economische omstandigheden. De principes van Vreedzaam vormen de basis voor onze visie op sociale opbrengsten. Al Ummah hanteert ook de veiligheidsthermometer van Vreedzaam. Deze wordt na 6 weken onderwijs - na de groepsvorming en de normingsfase - afgenomen. De uitkomsten worden gebruikt als nulmeting en vormen de basis voor het voeren van kindgesprekken. Kindgesprekken maken deel uit van ons onderwijs. Daarnaast gebruikt Al Ummah Leerling in Beeld als observatie-instrument om het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen in kaart te brengen. De interne begeleiders en de leerkrachten formuleren vanuit meerdere perspectieven indien nodig interventies. LEES MINDER
Eem vreedzame grondhouding
Kinderen een stem geven
Passende interventies inzetten
Wat is de werkwijze van Al Ummah voor sociale ontwikkeling?
Al Ummah staat voor een open en verbindende identiteit en is zich bewust van haar rol in de Nederlandse samenleving. De school wil leerlingen opvoeden tot zelfbewuste en ruimdenkende persoonlijkheden. De school streeft naar een veilige en vertrouwde sfeer, mede door de principes van De Vreedzame School. Regels, het tegengaan van discriminatie en pesten zijn belangrijk. Als blijkt dat een leerling zich niet veilig voelt, worden interventies opgesteld en overlegd met alle betrokkenen.