kc Leyenburg
Edamstraat 2
2547 VR Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
33.51
Spreiding
6.11

De schoolweging van Leyenburg is 33,51 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,0% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (93,9%), maar toont aan dat de school effectief basisvaardigheden garandeert ondanks de diversiteit in uitgangsposities.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7% ligt. Echter, dit blijft onder het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%. Deze score past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie en de brede adviesrange van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladviesprofiel laat een focus zien op theoretische leerwegen: 28,3% vmbo-(g)t en 16,98% havo/vwo-advies. Het praktijkonderwijsadvies (3,77%) ligt hoger dan het regionale gemiddelde (1,01%). Opvallend is het lage percentage vwo-adviezen (3,77% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLeyenburgGemeente AmsterdamNederland
LIB174.96172.75175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van uw kind goed te kunnen volgen, observeren wij uw kind en worden er methodegebonden toetsen en toetsen van CITO afgenomen. De toetsen van CITO zijn vooral instrumenten om het onderwijs op uw kind af te stemmen. De toetsgegevens staan op de rapporten en komen tijdens de rapportgesprekken aan de orde. Bij de kleuters worden er geen toetsen afgenomen, maar wordt er gewerkt met het observatie- en registratiesysteem Inzichtelijk. In groep 7 wordt aan de hand van de CITO-resultaten en alle andere leerlinggegevens van alle schooljaren een preadvies gegeven voor het voortgezet onderwijs. Via de Cito-uitkomsten die in ons leerlingvolgsysteem worden geregistreerd, meten wij twee keer per jaar de groei in vaardigheidsscores bij onze leerlingen. Deze worden per groep en per leerling besproken met de intern begeleiders tijdens onze groeps- en leerlingbesprekingen. Niet alleen de Cito-uitslagen komen hierbij aan bod, maar ook de uitslagen van methodegebonden toetsen, het sociaal-emotioneel welbevinden, de groepsdynamiek en de ondersteuningsbehoeften van zowel de leerlingen als de leerkrachten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen presteert boven het advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 7,94% onder advies scoort (vs. 11,81%). Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van de aanvullend aangeboden leerlijnen en individuele begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

De definitie van sociale veiligheid ‘Vertrouwen in zichzelf en in anderen in een situatie, dat in interacties een wederzijdse verbondenheid (namelijk als mens met gelijke basisbehoeften) wordt gerespecteerd’ (Broersen et al. 2015). Uitgangspunten: De kinderen gaan met plezier naar school en zij voelen zich veilig bij ons. Leerkrachten en leerlingen werken aan een prettige sfeer in de groep. Wij gaan met de leerlingen om op basis van wederzijds respect. Leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers proberen, ieder met hun eigen verantwoordelijkheid, het maximale te behalen. De leerkrachten ondersteunen, begeleiden en stimuleren de leerlingen bij hun ontwikkeling, zowel cognitief als sociaal. De leerkrachten willen dat de leerlingen, nu en in de toekomst, zelfstandig, creatief en kritisch kunnen leven in een dynamische en multiculturele samenleving. De ouders/verzorgers hebben bij het opvoeden binnen en buiten de school een stimulerende rol. Het team is alert op pesten en discriminatie, zowel binnen als buiten de school en werkt vooral aan het voorkomen hiervan. In voorkomende gevallen wordt er direct opgetreden. Orde en regelmaat geven duidelijkheid en ruimte bij het opvoeden en opgroeien. Ook op school leren wij de kinderen dat er gedragsverwachtingen zijn en maken wij afspraken daarover. Zo zijn er gedragsverwachtingen over het omgaan en het werken met elkaar, binnen en buiten de groep. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Respect

Veiligheid

Wat is de werkwijze van kc Leyenburg voor sociale ontwikkeling?

kc Leyenburg werkt aan sociale ontwikkeling door middel van preventie (de Leyenburgaanpak, gebaseerd op Schoolwide Positive Behavior Support), de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren, team- en klassenbouwers/klassenvergaderingen voor groepsvorming. De school signaleert problemen door middel van 'Op School' voor groep 1 en 2 en CITO Sociaal-emotioneel functioneren voor groep 3 t/m 8. Er is een gedragsspecialist aanwezig voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Indien nodig wordt externe hulp ingezet (SMW, De Bazalt Groep, De Loodsboot of het CJG). In extreme gevallen kan een kind geschorst of verwijderd worden volgens het protocol “Toelating en verwijdering van leerlingen”. Grenzen aan de ondersteuning worden gesteld wanneer de veiligheid niet kan worden gewaarborgd, een-op-eenbegeleiding nodig is, een leerling de Nederlandse taal niet voldoende beheerst, niet zindelijk is, of voorzieningen nodig heeft die de school niet heeft. Samen met u en onze zorgpartners zoeken wij naar een passende plek voor uw kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt kc Leyenburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

kc Leyenburg gebruikt Cito en Inzichtelijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt kc Leyenburg?

kc Leyenburg gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.