Basisschool 't Palet
Vaillantlaan 230
2526 HR Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
38.27
Spreiding
5.93

De schoolweging van ’t Palet Den Haag is 38,27 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door maar liefst 95,5% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score blijft ook consistent hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%). De school benadrukt in haar beleid het borgen van basisvaardigheden, wat duidelijk terugkomt in deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 55,7% van de leerlingen die het streefniveau behaalt, presteert de school ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 31,7%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie. Vergelijkbare scholen halen gemiddeld 44,7%, wat 't Palet tot een positieve uitschieter maakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweeledig beeld: aan de ene kant 15,7% vwo-adviezen (iets onder regiogemiddelde van 18,6%), aan de andere kant een opvallend hoog percentage praktijkonderwijsadviezen (5,7% vs 1,0% regio). De combinatie havo/vwo-adviezen (12,9%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (10,9%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Toch laat 32,9% van de leerlingen in het VO later een hoger niveau zien dan geadviseerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t Palet Den HaagGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De zorg voor kinderen Hoe volgen we de ontwikkeling van de kinderen op basisschool 't Palet? Toetsen We volgen de didactische ontwikkeling van onze leerlingen met de toetsen vanuit de methode, maar ook met de toetsen van het Leerling Volg Systeem van de IEP. De resultaten van alle toetsen en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen bespreken we drie keer per jaar in de groeps- en leerlingbesprekingen. Groeps- en leerlingbespreking Deze besprekingen worden gevoerd door de zorgcoördinator en de groepsleerkracht. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften en didactische ontwikkeling van de leerlingen, kunnen we aanpassingen maken in het onderwijsaanbod. Het kan zijn dat een leerling extra uitdaging nodig heeft, maar er zijn ook leerlingen die behoefte hebben aan herhaalde of verlengde instructie. Rapporten Rapporten worden altijd met de ouders besproken. Eind groep 1 en 2 krijgen de leerlingen een rapport dat de leerkracht met de ouders bespreekt. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport. Het rapport wordt met ouders en leerling besproken. Bij het verlaten van de school, wordt een onderwijskundig rapport naar de desbetreffende school gezonden. Speciale zorg voor leerlingen Vanuit ervaringen en observaties van de leerkrachten en/of de toetsresultaten worden afspraken gemaakt over eventuele speciale zorg. We onderscheiden hierin een aantal vormen: - extra hulp van de eigen leerkracht of stimuleringsleerkracht, - specifieke hulp van de hiervoor opgeleide remedial teacher en/of NT2 leerkracht, - specifieke hulp van een ambulant begeleider, - het volgen van integratieve kindertherapie, - het volgen van creatieve therapie, - het volgen van logopedie, begeleiding vanuit schoolmaatschappelijk werk. Mocht een leerling ondanks gegeven begeleiding onvoldoende tot ontwikkeling komen, kunnen we in overleg met ouders besluiten een leerling nader te onderzoeken. De uitslag van het onderzoek kan leiden tot aanpassingen in de begeleiding van een leerling. Mocht een leerling meer zorg nodig hebben dan wij als school kunnen bieden, dan kan dit leiden tot een verwijzing naar een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Doublure Leerlingen die binnen een bepaald leerjaar onvoldoende geprofiteerd hebben van het onderwijsaanbod en waarbij we de meerwaarde van herhaling zien, kunnen één maal in hun schoolloopbaan een leerjaar doubleren. Uitgangspunt is dat de leerlingen de acht leerjaren in acht jaar volgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 32,9% van de leerlingen boven hun basisschooladvies presteert in het VO – significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 11,8% zit onder advies (vrijwel gelijk aan nationaal). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering met de BOVO-procedure en aanvullende NIO-testen. De school hanteert hiermee een effectief correctiemechanisme.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde en kansrijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De sociaal emotionele ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen is onderwerp van gesprek tijdens de groeps- en/of leerlingbespreking. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. LEES MINDER

Zelfvertrouwen en weerbaarheid

Gevoelens, wensen en opvatting

Sociale vaardigheid en relatie

Wat is de werkwijze van Basisschool 't Palet voor sociale ontwikkeling?

Basisschool 't Palet werkt in alle klassen met de methode 'Kwink', een methode voor Sociaal emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink richt zich op het aanleren van positief gedrag en het voorkomen van verstorend gedrag, waaronder pestgedrag, door middel van een groepsbrede aanpak. De lessen zijn actueel en sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen en zijn gebaseerd op vijf fundamentele gedragscompetenties: besef van zichzelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken. De school betrekt ouders bij de methode door interactieve informatiemomenten te organiseren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool 't Palet gebruikt de LVS IEP (Leerlingvolgsysteem IEP) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Palet?

Basisschool 't Palet gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.