
Schoolweging
De schoolweging van Octant is 28,68 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit duidt op een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen, zelfs in een complexe omgeving.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 54,4% geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen de ambitieuze leerdoelen bereikt. Gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 28,68) ligt dit percentage in lijn met de door de inspectie verwachte prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 27,8% vmbo-b/k en 27,8% havo, met slechts 5,6% vwo-advies. Dit wijst op een focus op middenniveaus, afwijkend van regiogemiddelden waar vwo-adviezen circa 18,6% bedragen. De combinatie van praktijkonderwijs (0,12%) en theoretische adviezen weerspiegelt de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Octant | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 296.16 | 297.47 | 302.48 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 31,8% van de leerlingen boven het advies presteert (landelijk: 25,3%), tegen slechts 9,1% onder advies. Dit laat zien dat het voorzichtig geformuleerde schooladviezen vaak worden overtroffen, mogelijk door intensieve begeleiding in het VO.
Sociale ontwikkeling
Ayundo is een gecertificeerde daltonschool. Dat wil zeggen dat wij voldoen aan de kernwaarden van de Nederlandse Dalton vereniging. Dalton scholen herken je aan: eigenaarschap; persoonlijke ontwikkeling; betrokkenheid van kinderen; leerkrachten, kinderen en ouders zijn samen verantwoordelijk; de school is een veilige en betekenisvolle oefenplaats; ruimte om te experimenteren. Met name de een-na-laatste bullit bekrachtigt onze visie op de sociale opbrengsten naast de andere kernwaarden die ook bijdragen aan een goed sociaal klimaat in de school. We meten deze opbrengsten o.a. door vanaf groep 6 de NSCCT af te nemen. We gebruiken de SCOLL van af groep 4 t/m 8 als toets om het welbevinden van de kinderen te meten. In de groepen 1 t/m 3 gebruiken wij LOOQIN om date rond welbevinden op te halen. LEES MINDER
zelfstandigheid
verantwoordelijkheid
welbevinden
Wat is de werkwijze van obs Ayundo voor sociale ontwikkeling?
Obs Ayundo is een gecertificeerde daltonschool. Dit betekent dat de school voldoet aan de kernwaarden van de Nederlandse Dalton Vereniging: Eigenaarschap, persoonlijke ontwikkeling, betrokkenheid van kinderen, gezamenlijke verantwoordelijkheid van leerkrachten, kinderen en ouders, de school als veilige oefenplaats, ruimte om te experimenteren. Binnen de stichting worden dezelfde toetsen gebruikt voor welbevinden.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs Ayundo om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Ayundo gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en LOOQIN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.