PCBO Regenboog-Woudhuis
Lage Landenlaan 1
7325 NR Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
28.36
Spreiding
6.19

De schoolweging van Regenboog-Woudhuis is 28,36 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,6% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtuigend boven de inspectienorm (85%). De score ligt 0,2% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat consistent aansluit bij het leerlingvolgsysteem zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectienormen met 63,6% van de leerlingen die het streefniveau behalen, tegenover een signaleringswaarde van 48,6%. Dit is 3,1% hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 26,9% havo en 15,4% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het percentage vmbo-(g)t-adviezen (23,1%), ruim boven het regionale gemiddelde (16,5%). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% op de school, tegenover 1,01% in de regio, wat past bij het profiel van een theoretisch georiënteerde basisschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRegenboog-WoudhuisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1, 2 en 3 ligt de nadruk op betekenisvol en themagericht onderwijs. De resultaten zijn op het niveau van wat er van de leerlingpopulatie mag worden verwacht. Nieuwe elementen worden aan het onderwijs toegevoegd, zoals doelgericht leren, samenwerken en de executieve functies. Met de invoering van Passend Onderwijs is het afstemmen van de instructie en verwerking op het niveau van de leerlingen nog belangrijker geworden. ICT maakt steeds meer onderdeel uit van het onderwijs. We kunnen op met behulp van ICT het onderwijs steeds meer passend maken voor ieder kind. We werken op school in groep 3 t/m 7 met het leerlingvolgsysteem van CITO. In dit systeem worden kinderen ieder jaar getoetst om zo hun vorderingen goed te kunnen volgen. Omdat deze toetsen zijn ingepland in het lesgebeuren en eigenlijk zo ‘gewoon’ zijn, krijgt u als ouder hier niet apart bericht over. De weken waarin de cito's worden afgenomen staan benoemd in de kalender. De opbrengsten van deze toetsen worden besproken met u en uw zoon/ dochter. We gebruiken in groep 8 in plaats van de eindtoets van Cito, de IEP eindtoets primair onderwijs. Wanneer deze toets wordt afgenomen, staat in de jaarkalender. De uitslag van de IEP ­eindtoets in groep 8 wordt zo spoedig mogelijk meegegeven. Wanneer de uitslag een hoger advies dan het schooladvies laat zien wordt er door de leerkracht van groep 8 contact met u gezocht voor een eventuele heroverweging. Op Regenboog Woudhuis hechten wij naast de prestatie ook veel waarde aan het sociale welbevinden en de executieve functies van uw zoon/dochter. Ook dit bepreken we ook altijd graag met u tijdens de contactmomenten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

PCBO Regenboog-Woudhuis blinkt uit met slechts 6,67% leerlingen onder advies (landelijk 11,81%). Maar liefst 33,33% presteert boven het gegeven advies, wat duidt op zorgvuldige begeleiding en mogelijk conservatieve adviezen. Deze resultaten onderstrepen de waarde van het uitgebreide adviseringstraject met oriëntatiestappen vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Wij vertrouwen elkaar

Wij helpen elkaar

Niemand speelt de baas

Wat is de werkwijze van PCBO Regenboog-Woudhuis voor sociale ontwikkeling?

PCBO Regenboog-Woudhuis is sinds 2013/2014 een Kanjerschool en heeft alle teamleden geschoold in de Kanjertraining. Het doel is de sfeer in de klas te verbeteren en vertrouwen en veiligheid te bevorderen. De training versterkt sociale vaardigheden, leert omgaan met conflicten en pesten, bevordert bewustwording van eigenheid en leert leerlingen verantwoordelijkheid te nemen. Kanvas wordt gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. Opvallende resultaten worden besproken met leerkracht, leerling en/of ouders om de beste aanpak te bepalen. Een goede samenwerking met ouders is de basis voor een goede aanpak van sociale problematiek.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCBO Regenboog-Woudhuis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCBO Regenboog-Woudhuis gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBO Regenboog-Woudhuis?

PCBO Regenboog-Woudhuis gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.