
Schoolweging
De schoolweging van Overhoeks is 27,56 , met een spreiding van 7,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.41% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, hoewel net onder het vergelijkingsgemiddelde (96.45%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71.01% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1% en het vergelijkingsgemiddelde (61.13%). Dit onderstreept de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor hogere leerniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
IKC Overhoeks geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen: 42.55% (vs. 18.61% regio). Ook havo/vwo-adviezen (8.51%) liggen in lijn met het gemiddelde. Praktijkonderwijs blijft beperkt (2.13%), wat past bij de relatief lage schoolweging. De focus op theoretische leerwegen valt op, met 59.57% hogere adviezen (havo/vwo en vwo).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Overhoeks | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 175.23 | 178.93 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij streven ernaar de kwaliteitszorg dusdanig in te richten dat de verschillende elementen binnen deze structuur optimaal functioneren. De ontwikkelingen op IKC Overhoeks worden aan de hand van de Deming Cyclus (plan-do-check-act) gestart, gevolgd en bijgesteld. Deze cyclus vindt zowel op school-, groeps en leerlingniveau plaats. De basis hiervoor: enthousiaste leerlingen, bevlogen leerkrachten, betrokken ouders en goede prestaties. Resultaten zeggen iets over de individuele ontwikkeling en groei van de leerlingen, en gebruiken we als school ook om te spiegelen en resultaten te verbeteren. Verzamelen van data is alleen zinvol wanneer het gekoppeld wordt aan besluiten over lesgeven (inhoud, methodiek, hoeveelheid tijd) en leren. Deze resultaten worden aan leerlingen teruggekoppeld door deze te vertalen in concrete doelen/aanpak. Met de resultaten reflecteren wij op ons handelen en trekken daaruit conclusies voor het bijsturen en verbeteren van ons onderwijs. Wij verzamelen de volgende data: Observaties leerkrachten Resultaten methodetoetsen Resultaten CITO LiB-toetsen en Doorstroomtoets Uitstroom en situatie oud-leerlingen in het VO Resultaten tevredenheidsenquête (leerlingen, leerkrachten, ouders) KIVA vragenlijsten/sociogrammen en follow-up/terugkoppeling Leerlingvragenlijsten/Zelfevaluaties/leerlinggesprekjes gr 5 t/m 8 Binnen de gemeente Amsterdam zijn afspraken gemaakt over een gezamenlijke toetskalender. Uiteraard houdt IKC Overhoeks zich aan deze afspraken. Door gebruik te maken van een leerlingvolgsysteem volgen we de leerlingen wat betreft cognitieve ontwikkeling. We maken één keer per jaar een trendanalyse. Doelstelling is te kijken naar de leerrendementen per vak per groep. Ook analyseren directie en intern begeleiders met bouwcoördinatoren jaarlijks de leerrendementen per vak op schoolniveau en bespreken welke verbeteringen in het onderwijsaanbod en aanpassing van de leerlijn nodig zijn. Trendanalyses en analyses per vak op schoolniveau geven inzicht aan leerkrachten, intern begeleiders, management en bestuur. Directie, bouwcoördinatoren en intern begeleiders analyseren de leerrendementen op schoolniveau per vak (zie hieronder). We koppelen dit aan onze leerdoelen en leerlijnen om onze kwaliteit van onderwijs te verbeteren en op schoolniveau interventies/follow-up in te zetten. Deze cyclische kwaliteitszorg is voor directie en bestuur maar ook voor leerkrachten belangrijk voor het invullen en bijstellen van het onderwijsaanbod.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11.81% landelijk). 86.96% zit op advies, waarvan 13.04% boven het gegeven advies presteert. Dit sluit aan bij het geïntensiveerde volgsysteem en doorstroomprotocol zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
IKC Overhoeks heeft een belangrijke taak in de ontwikkeling van leerlingen. Naast het aanleren van cognitieve kennis en vaardigheden heeft de school ook een brede maatschappelijke functie. De school profileert zich met het International Primary Curriculum (IPC) en KiVa. Hiermee legt de school een basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De aspecten: samenwerken, respect, betrokkenheid, hulpvaardig zijn en kunnen delen, komen in alle thema’s van het curriculum voor. Ook het respect hebben voor de mening van een ander, ontdekken wie je zelf bent en jezelf en anderen ruimte geven voor ontwikkeling, vallen binnen IPC. Dit heeft als resultaat dat er een prettig schoolklimaat heerst op school. IPC is een integraal, thematisch en creatief leerplan. IPC richt zich op ervaringen opdoen tijdens het onderwijs. De uitdrukkingen “leren door te doen en te ervaren” is passend bij het sociaal-emotioneel leren van de school. De school wil de schoolomgeving (de samenleving) naar binnen halen. Het IPC is opgebouwd met onderwijs- en persoonlijke leerdoelen voor elk vak en speelt in op de leefwereld van de leerling. De leerlingen leren een kritische mening over globale kwesties te vormen. Vanaf groep 6 krijgen de leerlingen lessen in discussiëren en debatteren. Vervolgens doet de school jaarlijks met groep 7 mee aan een debatwedstrijd van de stad. Naast het IPC werkt de school met een schoolbreed programma Kiva (KiVa Anti- Bullying Program, 2014), dat is gericht op de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Het programma stimuleert de ontwikkeling van sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. Een vast onderdeel van het KiVa-programma is de meting van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Deze wordt twee keer per jaar afgenomen. De positie van de leerling in de groep wordt gemeten en het pestgedrag in de groep. De meting die in de bovenbouw wordt afgenomen toont ook het welbevinden van de leerling aan. De leraar krijgt een terugkoppeling van de meting. LEES MINDER
Samenwerken
Respect
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van IKC Overhoeks voor sociale ontwikkeling?
Tweemaal per jaar, na de CITO LiB toetsen en de KiVa meting, vinden groepsbesprekingen plaats waarbij leerlingen op individueel niveau worden geanalyseerd, evenals de groep als geheel. Groepsplannen worden ontwikkeld, waarbij gekeken wordt naar de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Hulpplannen worden opgesteld voor leerlingen met specifieke behoeften. De school werkt vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij mogelijkheden centraal staan in plaats van problemen. Leraren verdiepen zich in kenmerken van diagnoses of stoornissen zoals dyslexie, autisme, gedragsstoornissen of ADHD om reële doelen te stellen en de gewenste aanpak te bieden. Experts van het Expertisecentrum verbonden aan het bestuur worden ingeschakeld indien nodig. De school gaat structureel in gesprek met alle betrokkenen, waaronder leraren, intern begeleiders, experts, ouders en de leerling zelf. Bij een niet goed ontwikkelende leerling werkt de school aan een aanpak om eventuele schade te herstellen. De school werkt met een steungroep aanpak vanuit KiVa als curatieve maatregel, waarbij positief gedrag wordt gestimuleerd en leerlingen samenwerken om een oplossing te zoeken. Het probleem wordt niet bij de individuele leerling neergelegd, maar er wordt gestreefd naar herstel van het groeps- en/of schoolklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Overhoeks om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Overhoeks gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.