Katholieke basisschool De Triangel
Zeelandiahoeve 5 -7
1187 KR Amstelveen

Schoolweging

Schoolweging
24.33
Spreiding
5.08

De schoolweging van De Triangel Amstelveen is 24,33 , met een spreiding van 5,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.56% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (97.34%) als de inspectienorm (85%). Dit bevestigt de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, consistent over alle jaarlagen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

75.93% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 66.85%), wat de academische ambitie onderstreept. De signaleringswaarde van de school (56.2%) wordt ruimschoots overtroffen, mede dankzij differentiatie in plusklassen zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

44.87% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het vergelijkingsgroepgemiddelde van 18.61%. Praktijkgericht onderwijs (vmbo-b/k) blijft beperkt tot 3.67%, significant lager dan regionale cijfers (9.17%). De combinatie van havo/vwo-adviezen beslaat 31.2%, wat het sterke theoretische profiel van de school benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Triangel AmstelveenGemeente AmsterdamNederland
LIB178.23179.69175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Inspectiebezoek De inspectie heeft onze school bezocht. De Triangel blijft in het regulier toezicht, de inspectie was tevredenen heeft enkele verbeterpunten voorgesteld op het gebied van leerling- en kwaliteitszorg. Hierop hebben we actie ondernomen. Onderwijsresultaten De resultaten van de M-toetsen (januari 2015) zijn vergeleken met de landelijke norm, de inspectienorm en de schoolnorm (die hoger ligt dan beide anderenormen). Grotendeels hebben wij voldaan aan onze schoolnorm. Een aantal opvallende punten (‘zorgsignalen’) vroeg om een nadere analyse en een plan van aanpak. Deze systematische analyse werd uitgevoerd door de parallelgroepen, evenals het opstellen van een plan van aanpak. Over het algemeen zijn de resultaten op de E-toetsen gestegen t.o.v. de M-toetsen.Op geen enkele toets wordt gescoord onder het landelijk gemiddelde, met uitzondering van het onderdeel Woordenschat. Op dit onderdeel wordt met name in de groepen 3 en 4 soms onder het landelijk gemiddelde gescoord. Met behulp van de Sociale Competentie Vragenlijst (SCOL) zijn we nagegaan hoe het staat met de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. De landelijke norm op de SCOL (die in november en mei is afgenomen) is ruimschoots behaald. De Triangel streeft naar minder dan 10% van de leerlingen die onder de norm scoren (een D- of E-score). Dat is behaald op schoolniveau. Bij de afname in mei is deze norm niet gehaald in 7 groepen en in de bovenbouw als totaal. De intern begeleiders hebben de uitslagen van de SCOL besproken tijdens de groepsbesprekingen en hebben met de leerkrachten afgesproken welke interventies wenselijk zijn. Met 17 leerlingen heeft de gedragsspecialist bemoeienis gehad.De specialist heeft bijvoorbeeld na een observatie adviezen gegeven aan deleerkracht, gesprekken gevoerd met de ouders en met de leerlingen. Hier zijn wij druk mee bezig Leerkrachten denken en handelen vanuit onderwijsbehoeften en sterke kanten van leerlingen.Groepsplannen worden opgesteld en geëvalueerd volgens de gemaakte afspraken. Klassenmanagement maakt het werken in 3 subgroepen mogelijk. Iedere leerkracht hanteert een dagregistratie die voldoet aan de gestelde criteria. De overdrachtvindt plaats onder andere m.b.v. het groepsoverzicht en het meest recente groepsplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71.11% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62.93% landelijk. Slechts 4.44% zit onder advies (vs. 11.81% nationaal), wat de betrouwbaarheid van de advisering bevestigt. De 24.44% die bovenadvies presteert, sluit aan bij het doorstroombeleid met 'ontwikkelingsgerichte toetsmomenten' uit het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden zijn: de 6 K's - Kind; alles wat wij doen. is er op gericht onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden op hun weg naar volwassenheid - Katholiek; de Triangel is een katholieke school. De school geeft bewust inhoud aan katholieke tradities en cultuur - Klimaat; wij creëren een sfeer waarin kinderen zich veilig, gewaardeerd en competent voelen - Kennis; onze leerlingen hebben kennis nodig om zichzelf, anderen en de wereld te begrijpen - Kansrijk handelen; we zijn voortdurend op zoek naar kansen en hebben vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen - Kwaliteit; we zeggen wat we doen, doen wat we zeggen en staan voor kwalitatief goed onderwijs We werken met de kanjertraining en de bijbehorende KanVas-vragenlijsten. De kinderen krijgen om de 2 weken een Kanjertraining, tijdens deze lessen wordt er ingegaan op het gedrag van jezelf en de ander. De kinderen leren door middel van verhalen, oefeningen en petten welke soorten gedrag er zijn en hoe er mee om te gaan. In alle klassen zijn de petten en posters zichtbaar aanwezig, zodat de kinderen er dagelijks aan herinnerd worden. Naast het volgen van de lessen, vullen de kinderen en leerkrachten 2x per jaar vragenlijsten in. In deze vragenlijsten staan met name welbevinden en veiligheid centraal. De kanjercoördinatoren maken hier een analyse van en gaan met de opvallende scores aan de slag. Op deze manier proberen wij tijdig in te springen op aandachtspunten. LEES MINDER

We vertrouwen elkaar

We helpen elkaar

We werken samen

Wat is de werkwijze van Katholieke basisschool De Triangel voor sociale ontwikkeling?

Katholieke basisschool De Triangel maakt gebruik van Kanvas om de sociale ontwikkeling te monitoren. De docentenvragenlijst wordt door de collega's van de groepen 2 in mei ingevuld. De collega's van de groepen 3 t/m 8 vullen deze lijst twee keer per jaar in. In groep 5 vullen de kinderen in mei de sociale veiligheidslijst, leerlingvragenlijst en sociogram in. In groep 6, 7 en 8 doen ze dit in november en mei. De kanjercoördinator maakt een analyse en verslag. De school hanteert een norm van 20% op het percentage zorg. De werkgroep gedrag is uitgebreid met een MediaCoach en een collega met een achtergrond in de kindertherapie. Bij zorg rond een groep kunnen verschillende aanpakken worden ingezet. Incidentieel wordt er gebruik gemaakt van methodes als "Groepsgeluk" en een interventie vanuit de Kanjertraining.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke basisschool De Triangel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke basisschool De Triangel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke basisschool De Triangel?

Katholieke basisschool De Triangel gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.