SBO De Watertuin
Churchilweg 3-7
1314 RA Almere

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

97.4% van de adviezen is praktijkgericht: 39.5% praktijkonderwijs, 30.2% voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en 25.6% vmbo-basis. Dit vormt een scherp contrast met reguliere scholen (9.1% VSO-advies in de regio). De focus op zorgbegeleiding blijkt ook uit het ontbreken van havo/vwo-adviezen, tegenover 4.8% gemiddeld in het SBO.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WatertuinGemeente AmsterdamNederland
LIB158.5159.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsen We maken gebruik van methodetoetsen om een goed beeld te krijgen van de doelen die door de leerlingen beheerst worden of waarvoor nog extra aandacht nodig is. Daarnaast werken we met methode onafhankelijke toetsen zodat we goed zicht houden op de ontwikkeling van een leerling en tijdig signaleren wanneer dit niet conform verwachting verloopt Dit doen we sinds schooljaar 2023 - 2024 aan de hand van Leerling in Beeld. Dit gebruiken we vanaf groep 3. Ontwikkelingsperspectief (OPP) Voor iedere leerling wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Het ontwikkelingsperspectief wordt zo spoedig mogelijk vastgesteld en besproken, maar uiterlijk binnen zes weken na de inschrijving van de leerling. Hierin wordt de ontwikkeling gevolgd van uw kind. Belangrijke onderdelen uit onderzoeken worden hierin beschreven. Daarnaast staan er behaalde CITO resultaten in en worden de gestelde doelen geëvalueerd. Als er nieuwe gegevens bekend zijn worden deze geplaatst in het OPP. Vanuit de resultaten worden er doelen bepaald die een leerling aan het einde van het schooljaar zou moeten kunnen behalen. Bij de dagelijkse planning van de leerstof wordt rekening gehouden met het te behalen niveau. De citotoetsen worden geëvalueerd in februari en juni. Vanuit hier wordt dan het OPP weer aangepast, wanneer dit nodig is. Uitstroomprofiel De verschillende uitstroomprofielen zijn: vervolgonderwijs: gericht op het behalen van een regulier diploma; arbeidsmarktgericht: gericht op een overstap naar de arbeidsmarkt, indien mogelijk met een duurzaam arbeidscontract dagbesteding: gericht op zo zelfstandig mogelijk functioneren in vormen van dagactiviteiten. Het ontwikkelingsperspectief bestaat uit twee onderdelen, namelijk: het deel dat is gericht op de lange termijnontwikkeling en het uitstroomprofiel het handelingsdeel waarin het gaat over de individuele ondersteuning Als u het niet eens bent met handelingsdeel van het OPP dan is de eerste stap is altijd om in gesprek te gaan met school als er een geschil is over passend onderwijs. Probeer goed te luisteren naar onze redenen en vraag ons om goed te luisteren naar uw redenen. Veel geschillen komen voort uit slechte communicatie, dingen die op een vervelende manier gezegd worden, of verwachtingen die niet duidelijk zijn. Voordat u formele stappen zet, is het daarom altijd goed om te kijken of we er toch niet samen uit kunnen komen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

83.7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het SBO-gemiddelde (62.9%). Een relatief hoog percentage (10.2%) zit onder advies, mogelijk door complexe ondersteuningsbehoeften. De lage ‘boven advies’-score (6.1% vs. 25.3% landelijk) reflecteert het intensieve zorgprofiel van de populatie.

Sociale ontwikkeling

Wij hechten veel waarde aan het op een goede manier met elkaar omgaan. Daarom besteden we ook in alle groepen aandacht aan de sociale vaardigheden. In alle klassen worden klassenregels gemaakt. Deze regels worden in het begin van het schooljaar besproken. Verder werken we met PBS en de methode PAD. PBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleem gedrag. Het doel is om een positieve, sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. PBS is een kapstok waaraan alle schoolinterventies opgehangen worden. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van SBO De Watertuin voor sociale ontwikkeling?

SBO De Watertuin gebruikt de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) om twee keer per jaar de sociale competenties van leerlingen in kaart te brengen. De SCOL wordt gebruikt om de ontwikkeling van sociale competenties planmatig aan te pakken, onderwijs inhoudelijk vorm te geven, leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte te signaleren en het welbevinden en de sociale veiligheid van leerlingen te monitoren. Daarnaast wordt de veiligheidsmonitor van WMK (Werken Met Kwaliteit) afgenomen bij leerlingen van groep 6 tot en met 8 om de sociale veiligheidsbeleving te meten, dit is een verplichting vanuit de overheid.

Welke registratievormen gebruikt SBO De Watertuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SBO De Watertuin gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en WMK.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SBO De Watertuin?

SBO De Watertuin gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).