School voor Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer
Stenenkamer 34
3332 KP Zwijndrecht

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Steenen KamerGemeente AmsterdamNederland
LIB160.91160.91175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op SBO De Steenen Kamer worden tweemaal per schooljaar de leerlingvolgsysteem (LVS) toetsen van CITO LVS afgenomen. Dit om alle kinderen methode-onafhankelijk te kunnen volgen. De toetsen worden in ieder geval afgenomen voor: technisch lezen (AVI/DMT) begrijpend lezen rekenen/wiskunde spelling (werkwoorden/niet-werkwoorden) De toetsresultaten worden geanalyseerd door de leerkracht, ondersteund door de intern begeleider. De leerlingen worden op basis van de resultaten per vakgebied ingedeeld in één van de vijf arrangementen: Laag Specifieke arrangement (Uitstroom: ZML/Praktijkonderwijs) Intensief arrangement (Uitstroom: Praktijkonderwijs) Basis arrangement (Uitstroom: VMBO-Basis of Kader met/zonder LWOO) Verdiept arrangement (Uitstroom: VMBO-GL en VMBO-TL) Hoog Specifiek arrangement (Uitstroom: Havo/VWO) Wanneer nodig worden aanpassingen gedaan in het onderwijsleerproces om uw kind zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen. Deze afspraken worden vastgelegd in het ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP wordt tweemaal per jaar aan het begin van een periode opgesteld en met ouders besproken. Aan het eind van de periode wordt het OPP geëvalueerd en eveneens met ouders besproken. Aan het eind van een periode worden de schoolopbrengsten in kaart gebracht en afgezet tegen de schoolambitie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling De leerlingen op de Steenen Kamer hebben extra ondersteuning nodig als het gaat om sociaal emotionele ontwikkeling. Onze ondersteuning richt zich op de volgende onderdelen: - Zelfmanagement - Besef van zichzelf - Besef van de ander - Relaties kunnen hanteren - Keuzes maken De Steenen Kamer wil dat de leerlingen zich ontwikkelen tot: Sociale mensen, die rekening kunnen houden met anderen en elkaar helpen en steunen; Mensen die respectvol zijn; Mensen die op een goede manier opkomen voor zichzelf en hun gevoelens, vragen kunnen stellen, een mening kunnen uiten en grenzen kunnen aangeven; Vertrouwen hebben in zichzelf LEES MINDER

Vertrouwen

samen

Voorspelbaarheid/duidelijkheid

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Binnen de school en binnen de klassen wordt niet alleen bij het leren gewerkt volgens de cyclus van handelingsgericht werken, maar ook m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling en de preventie van ongewenst gedrag en gedragsproblematiek. De HGW-cyclus bestaat uit de volgende fasen: waarnemen/signaleren begrijpen/analyseren plannen realiseren Deze cyclus maakt een wezenlijk onderdeel uit van de zorgstructuur van de school. Per 23/24 wordt Kindbegrip gebruikt om de sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid te monitoren. De leerkrachten vullen het instrument één keer per schooljaar in. Tevens vullen de leerlingen van groep 5 t/m 8 in november van elke schooljaar zelf een vragenlijst in. De uitkomst geeft relevante informatie over de ontwikkelbehoeften van de leerlingen en groepen op sociaal-emotioneel gebied. Dit stelt leerkrachten beter in staat om leerlingen adequaat te ondersteunen. In februari worden maximaal 3 sova doelen opgenomen in het OPP en deze worden in juni weer geëvalueerd. Indien de doelen en aanpak voor een grotere groep betreft wordt er een groepsplan gemaakt. Daarnaast volgen we de leerlingen ook door middel van observaties, (ouder)gesprekken, besprekingen in het zorgoverleg en/of ondersteuningsteam. Bij de start van een leerling op onze school wordt een OPP opgesteld binnen zes weken na plaatsing. Hierin worden, op basis van het dossier, belemmerende en stimulerende factoren opgenomen. Deze factoren liggen zowel op het sociaal- emotioneel gebied als de didactische vaardigheden. Het OPP wordt met de ouders besproken. Gedurende de loopbaan van de leerling op onze school past de leerkracht het OPP twee keer per schooljaar aan. Indien er bij een leerling een diagnose is gesteld, kan de orthopedagoog specifieke handelingsadviezen opstellen. Naar aanleiding van de analyses van de opbrengsten wordt per 2022/2023 gebruik gemaakt van de methode KWINK en krijgen de leerlingen jaarlijks een aantal lessen gebaseerd op Rots en Water. De gymleerkracht is hierin geschoold. Omdat taal een grote rol speelt bij de sociaal emotionele ontwikkeling steken wij onder andere in op het versterken van de woordenschat.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kindbegrip

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink