Openbare Basisschool de Dolfijn (wijk Kort Ambacht)
Perkstraat 55
3333 VE Zwijndrecht

Schoolweging

Schoolweging
37.04
Spreiding
5.92

De schoolweging van De Dolfijn Zwijndrecht is 37,04 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Dolfijn ZwijndrechtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden geregistreerd in Snappet, Parnassys (methode en niet-methodegebonden toetsen van CITO) en Leerlijnen van Parnassys (voor de groepen 1 en 2). Parnassys is vanaf groep 3 gekoppeld aan Leeruniek, al heeft VLL wel een aparte standaard binnen de school. Wij analyseren deze tussen-opbrengsten voortdurend. Wij passen ons onderwijs aan op de onderwijsbehoefte van de individuele kinderen. Vanwege de effectiviteit en werkbaarheid clusteren wij kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften en niveaus. Dit wordt nauwkeurig omschreven in Leeruniek. Leeruniek is instrument dat wordt gebruikt om alle geanalyseerde data om te zetten naar handelen van de docenten. Er wordt gekeken naar het leerrendement van iedere leerling en dit wordt afgezet tegen het landelijk gemiddelde. De doorstroomtoets basisonderwijs laat zien of het rendement van kinderen en leerkrachten voldoende is geweest. Het inspectieonderzoek in december 2020 was gericht op kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Op deze 2 meest belangrijke en zware onderdelen van het toezicht scoorden wij 2 maal een "GOED". Dit geeft aan dat wij alle kinderen kinderen optimaal in beeld hebben en elk kind die individuele ondersteuning bieden dat het nodig heeft. Hierdoor halen wij het optimale uit de kinderen tijdens hun schoolloopbaan. IETS OM TROTS OP TE ZIJN.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

De Dolfijn is de school van talenten. Dit houdt in dat wij niet alleen kijken naar de basisvaardigheden, maar dat kinderen ook waardering krijgen voor andere talenten. In de reguliere lessen, maar zeker ook de VSD kunnen kinderen (facultatief) hun talenten ontdekken. De school kenmerkt zich zeker door onderling respect en acceptatie. Dit als gevolg van de grote verscheidenheid in niveau , talent, cultuur, geloof en nationaliteit. Wij benoemen dan ook de gelijke ongelijkheid binnen de school en de groepen. Iedereen is uniek en gelijkwaardig, ondanks er grote verschillen zijn. Wij observeren voortdurend of onze inzet het gewenste resultaat oplevert. LEES MINDER

Ik mag altijd zijn wie ik ben.

Wij leren en spelen samen

Iedereen heeft een talent

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Wij werken heel structureel aan het gewenst sociale gedrag en de weerbaarheid van de kinderen m.b.v. Kwink en soms Rots en water training. Wij observeren vanzelfsprekend of onze investeringen op sociaal-emotioneel gebied ook zichtbaar worden. Wij observeren hoe leerlingen met conflicten omgaan. Hoe hun rol is daarin? Daarnaast leren we kinderen hun grenzen aan te geven. Ook dit zien we terug in de groepen en in de vrije situaties. Kinderen die minder weerbaar zijn bieden we rots en water training aan in de Verlengde schooldag. Wij hanteren een nieuwe sociaal-emotionele methode (Kwink) en een nieuw volgsysteem "Kindbegrip". Deze sluiten uitstekend aan op elkaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kindbegrip

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink