Het Ooievaarsnest
Kalbstraat 1
1689 EB Zwaag

Schoolweging

Schoolweging
28.71
Spreiding
5.86

De schoolweging van Het Ooievaarsnest is 28,71 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort uitzonderlijk hoog op het fundamenteel niveau: 99,27% van de leerlingen behaalt dit basisniveau, wat ruim boven de inspectienorm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (96,37%) ligt. Dit onderstreept het laagdrempelige ondersteuningsbeleid voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 72,46% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft Het Ooievaarsnest ruimschoots de inspectienorm van 48,6%. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,51%. Dit weerspiegelt de effectieve aanpak van cognitieve uitdagingen, zoals beschreven in het schoolplan over differentiatie en plusklassen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel benadrukt een theoretische oriëntatie: 42,86% vmbo-(g)t en 7,14% vwo (vs. 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijk valt een relatief hoog percentage havo/vwo-adviezen op (14,29%). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, wat consistent is met het hoge streefniveau. Deze verdeling sluit aan bij het adaptieve onderwijsconcept zoals omschreven in de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet OoievaarsnestGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school worden resultaten gemeten aan de hand van de LOVS- Cito toetsen en de methodetoetsen. Binnen de school zijn er afspraken gemaakt over de vaardigheidsscores die behaald dienen te worden op de Cito toetsen. Als ondergrens hanteren wij het landelijk gemiddelde. Wij streven ernaar minimaal 80% van de kinderen op niveau III of hoger te laten presteren. Wij vinden het belangrijk om op individueel niveau goed de groei te volgen (het leerrendement). Wanneer kinderen een leerrendement beneden 100% laten zien, wordt een analyse gemaakt. De methodetoetsen vormen een belangrijke indicator voor de beheersing van de lesstof. Wij hanteren de norm van minimaal 80% beheersing op de methodetoetsen van zowel rekenen als taal en spelling. Middels formatieve toetsing wordt de beheersing van de lesdoelen dagelijks in de gaten gehouden. Door goed zicht te houden op de dagelijkse voortgang worden hiaten voorkomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 42,86% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 14,29% onder advies zit. Dit duidt op conservatieve adviesvorming en effectieve voorbereiding op het VO, zoals beschreven in het beleidsdocument ‘Doorstroom met vertrouwen’. De transparante communicatie over doorstroomcriteria draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte, vanuit de gedachte "ieder kind telt". We hebben oog en respect voor verschillen. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels het LVS Leerling in Beeld van Cito. Op het Ooievaarsnest is een gedragsprotocol en pestprotocol van kracht. Het is onze visie dat kinderen sociaal gedrag moeten en kunnen leren. Ons kindcentrum is een veilige leeromgeving waarbinnen kinderen zich effectief gedrag eigen kunnen maken. Kernwoorden hierin zijn zelfdiscipline, zelfregulatie, doorzettingsvermogen en geduld. Wij hebben hoge verwachtingen van kinderen en stimuleren zelfrefectie. Gedrag dat wordt ingezet is altijd een keuze en kinderen leren bij ons welke keuzes effectef en positief zijn en welke niet. Sociale ontwikkeling is een continu proces dat iedere dag, de gehele dag door aan de gang is en onze aandacht nodig heeft. LEES MINDER

Ieder kind telt

Samen leren en samen spelen

Met plezier naar school

Wat is de werkwijze van Het Ooievaarsnest voor sociale ontwikkeling?

Het Ooievaarsnest hanteert een actueel gedragsprotocol. In alle lokalen en centraal in de school hangen de gedragsverwachtingen (afspraken). Afspraken over gedrag zijn afgestemd met de kinderopvangorganisatie. De sociale ontwikkeling van leerlingen wordt geobserveerd volgens Leerling in Beeld vragenlijsten. Op basis van de resultaten worden acties uitgezet op individueel-, groeps- of op schoolniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Ooievaarsnest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Ooievaarsnest gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Ooievaarsnest?

Het Ooievaarsnest gebruikt Mindfulness en de principes van Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.