
Schoolweging
De schoolweging van De Bernardusschool is 27,99 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in vergelijking met soortgelijke scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Toch ligt dit percentage lager dan bij vergelijkbare scholen (61,1%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding in de schoolweging (6,48). De school zet hierop in met gepersonaliseerde leerlijnen, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 28,6% havo/vwo/vwo (7,14% vwo). Dit contrasteert met vergelijkbare scholen, waar gemiddeld 18,6% vwo-advies wordt gegeven. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), wat aansluit bij de lagere schoolweging en het hoge fundamentele niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bernardusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 40% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (landelijk: 25,3%), tegen slechts 12% onder advies. Deze cijfers benadrukken het zorgvuldige adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals vermeld in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
In alle groepen wordt de ‘Kanjertraining’ gegeven door de eigen leerkracht. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen,leerkrachten als ouders. Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken: De leerkracht wordt gerespecteerd. Pestproblemen worden hanteerbaar. Pestproblemen worden opgelost. Leerlingen durven zichzelf te zijn. Leerlingen voelen zich veilig. Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. Naast de Kanjertraining bieden wij een Rots en Water-training met als doel de leerlingen sociaal weerbaar te maken. We streven er naar om alle leerlingen 1x in de schoolloopbaan een Rots en Water-training van 8 weken aan te bieden. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van De Bernardusschool voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten van De Bernardusschool vullen tweemaal per jaar SCOL-lijsten in vanaf groep 3. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen zelf ook deze lijsten in. De resultaten worden geanalyseerd en besproken met de leerkrachten, om zo inzicht te krijgen in de ontwikkeling van sociale vaardigheden en eventuele hulpvragen binnen de groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Bernardusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Bernardusschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bernardusschool?
De Bernardusschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.