IKC De Piramide
Fivelingo 84-86
2716 BG Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
31.28
Spreiding
6.98

De schoolweging van De Piramide Zoetermeer is 31,28 , met een spreiding van 6,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke norm (85%) en in lijn met vergelijkbare scholen (95,2%). Dit onderstreept een stevige basis in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt voor 48,8% van de leerlingen behaald, wat ruim boven de signaleringswaarde van 43,5% ligt. Hoewel dit lager is dan het regionale gemiddelde (55,4%), reflecteert het de inspanningen voor differentiatie en persoonlijke leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische routes: 32,6% vwo-advies (regio: 18,6%) en 20,9% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijs komt niet voor (0% vs. 1,0% regio). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (11,6%) en havo/vwo (9,3%) benadrukt een brede onderwijskundige aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Piramide ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we handelings- en opbrengstgericht. De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd en gepland met behulp van ‘leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind’ van ParnasSys. Alle fases van het handelingsgericht werken zijn hierin terug te vinden. Door kleuters te observeren en de waarnemingen in dit volgsysteem te registreren krijgen kleuterleerkrachten hun groep in beeld. Het geeft hen inzicht in welke doelen het kind behaald heeft en welke doelen extra oefening behoeven. Naar aanleiding van deze gegevens worden de leerlingen per leerdoel ingedeeld in niveaugroepen voor de kleine kringactiviteiten. Om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen van groep 3 t/m 8 te kunnen volgen maakt onze school gebruik van Leerling in beeld (LVS). Twee keer per jaar worden in deze groepen de toetsen van Leerling in beeld afgenomen. Na de afnames worden de gegevens uit het LVS tijdens een studiedag gezamenlijk en onder begeleiding van de adviseurs onderwijs & kwaliteit geëvalueerd en geanalyseerd. Per kind worden de vorderingen bekeken in het licht van de eigen ontwikkeling. Door de vaardigheidsgroei te monitoren, kan er snel geanticipeerd worden als een ontwikkeling anders gaat dan verwacht. Leerkrachten gebruiken de informatie uit de analyse, de methodegebonden toetsen en observaties tijdens de lessen om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften en verschillen tussen de leerlingen. Naast deze analyse op klassenniveau, wordt door de adviseurs onderwijs & kwaliteit in samenspraak met de directie twee keer per jaar een schoolanalyse gemaakt. Aan de hand van deze analyse worden m.b.t. tot de opbrengsten doelen en een plan van aanpak opgesteld welke met het hele team besproken en geëvalueerd worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), dankzij zorgvuldige advisering. Ruim 71% zit op advies, wat aansluit bij het beschreven intensieve monitoringssysteem en warme overdracht naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school en zichzelf kan zijn. Op IKC De Piramide vinden we het daarom belangrijk dat we een veilig en vertrouwde speel- en leeromgeving bieden, waarin alle kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van IKC De Piramide voor sociale ontwikkeling?

IKC De Piramide werkt in alle groepen met de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Deze methode is gericht op preventie en het creëren van een veilige groep. Wekelijks wordt er een les gegeven waarin SEL-competenties zoals zelfbesef, besef van de ander, keuzes maken, zelfmanagement en relaties hanteren worden aangeleerd. In de 'Gouden weken' aan het begin van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan groepsvorming. Binnen KWINK komt ook mediawijsheid aan bod, aangevuld met gastlessen van de gemeentelijke bibliotheek.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Piramide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Piramide gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Piramide?

IKC De Piramide gebruikt KWINK voor sociaal-emotioneel leren.