
Schoolweging
De schoolweging van Sociocratische school De School is 23,50 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.92% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft De School ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit resultaat is 1.27% hoger dan het regionaal gemiddelde, wat duidt op effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56.99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de inspectienorm van 58.9%. Deze score ligt wel 5.3% hoger dan vergelijkbare scholen met een zelfde schoolweging. De school zet in op verrijkingstrajecten voor taalvaardigheid om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
55.56% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 18.61%. Tegelijkertijd is er beperkte aandacht voor praktische leerwegen: slechts 11.11% vmbo-b/k advies (vs. 9.69% regio). Deze focus reflecteert het academische karakter van het sociocratisch onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sociocratische school De School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Er zijn verschillende partijen betrokken bij het bijhouden van de voortgang van kinderen: het kind; de leerkrachten/ ondersteuners de ouder(s)/verzorgers. Het kind Kinderen worden ondersteund om eigenaar te worden van hun eigen leerproces. Op de school werken de kinderen met een planner en een weektaak. Leerkrachten en kinderen houden bij welke taken zijn afgerond en welke nog gedaan moeten worden. Kinderen worden eigenaar van hun eigen leerproces. Kinderen weten dat ze een vaardigheid beheersen door het maken van een bewijsstuk of het cree¨ren van een afrondingmoment. Dit kan door het maken van een toets, overhoring werkstuk, verslag en/of presentatie. De bewijsstukken verzamelen de kinderen in een kindportfolio. Kinderen worden aangemoedigd te reflecteren en zichzelf te leren kennen. Eén keer in de 16 weken hebben leerlingen, ouders en leerkracht een persoonlijk kringgesprek. Tijdens dit gesprek wordt de voortgang besproken en krijgt het kind de mogelijkheid om zijn kindportfolio te laten zien aan ouders. Vanaf de onderbouw (bouw oost) leren we kinderen te reflecteren en proberen we samen met de kinderen doelen te formuleren voor de volgende periode. De leerkrachten/ ondersteuners De leerkrachten en ondersteuners houden de voortgang bij doordat zij gericht observeren. Op De School is observatie een essentieel onderdeel waarin leerkrachten tijdens het werken en spelen gericht observeren op de gestelde doelen. Door de observaties en signaleringen tijdens lessen komen leerkrachten en ondersteuners veel te weten over het kind namelijk: leerstijlen, niveaus, interesses etc. Dit is bepalend voor het begeleiden van het kind naar de ‘zone van de naaste ontwikkeling’. Doordat er meerdere begeleiders aan de groep verbonden zijn, observeren meerdere volwassenen het kind in zijn leerproces. Dit draagt bij tot een completer, objectiever beeld van het kind. De signaleringen worden in het digitale kindvolgsysteem ESIS opgenomen. Op de school werken we met het IEP LVS voor het afnemen van toetsen. Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat het kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel. Elke toets kan desgewenst tot maximaal 4x per leerjaar worden afgenomen. Door een minimale afnamefrequentie en daarnaast de mogelijk om toetsen op ieder gewenst moment per individuele leerling in te kunnen zetten, kunnen de toetsen optimaal gebruikt worden als bron van informatie voor het vormen van nieuwe leerdoelen en het bepalen van het niveau van de individuele leerling. De leerkracht bepaald of er extra toetsmomenten moeten worden ingezet als er een completer beeld nodig is van een leerling. De inzet van landelijk genormeerde toetsen is verplicht op grond van de Wet op het Onderwijstoezicht. Leeropbrengsten worden tussentijds gemeten en aan het einde van de basisschoolperiode. Voor tussentijdse leeropbrengsten nemen we deze landelijk genormeerde toetsen af: We gebruiken de landelijk genormeerde toetsen voor de volgende onderwerpen: technisch lezen en DMT Rekenen en wiskunde Begrijpend lezen Taalverzorging Naast de cognitieve toetsen, nemen we elk van de vragenlijsten van IEP LVS voor hart en handen ook 1x per leerjaar af: Leeraanpak Sociale- en emotionele ontwikkeling Creatief vermogen De resultaten van afgenomen toetsen en vragenlijsten worden weergegeven in de Talentenkaart, die elke zestien weken wordt aangemaakt en besproken in het Persoonlijke Kringgesprek van de leerling. De ouders/ verzorgers Ouders zijn ervaringsdeskundigen. Ze kennen hun kinderen goed en omdat kinderen zich soms thuis anders gedragen dan op school, is het noodzakelijk dat de ouders en de begeleiders informatie uitwisselen over het kind. Tijdens het persoonlijk kringgesprek is er ruimte voor ouders om ervaringen te delen, het portfolio van het kind te bekijken en een gesprek te voeren over de voortgang en ontwikkeling van hun kind. Het is natuurlijk altijd mogelijk om een zorggesprek aan te vragen mocht hier behoefte aan zijn.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Uitstroomcijfers tonen dat 80% van de leerlingen in 2023-2024 direct doorstroomde naar vwo. Historisch gezien blijft 89% van de leerlingen minimaal op adviesniveau presteren, tegen 82% landelijk. De individuele ontwikkelplannen en mentorschap dragen hieraan bij.
Sociale ontwikkeling
Op De School vinden we het belangrijk dat kinderen (leren) zorg te dragen voor zichzelf, de ander en het andere en hun omgeving. Daarnaast zijn kinderen zich er bewust van dat zij onderdeel uitmaken van een groter geheel. Van jongs af aan leren ze wat goed gedrag is en welke verwachtingen er zijn in sociale situaties.
Ik verbind
Ik vertrouw
Ik groei
Wat is de werkwijze van Sociocratische school De School voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Sociocratische school De School voor sociale ontwikkeling richt zich op de relatie van het kind met zichzelf, de dialoog met zichzelf, het uitgaan van de kracht en kwaliteit van ieder kind, het recht om zich competent te voelen en succeservaringen op te doen. Er wordt gewerkt met de zone van naaste ontwikkeling, betekenisvol onderwijs en plezier in leren staan centraal. Aandacht voor de morele ontwikkeling, de relatie van het kind met de ander en het andere, het leven en werken in een bouw en school, het leren kennen in relatie tot anderen, de aandacht voor de zintuigelijk waarneembare werkelijkheid, de meerwaarde van samen ontdekken en het herkennen en respecteren van verschillen bij andere kinderen. Er wordt gekeken naar de relatie van het kind met de wereld, onderwijs in samenhang in betekenisvolle, levensechte contexten en toegepast leren.