KBs De Wegwijzer
Essenlaan 1
3442 JE Woerden

Schoolweging

Schoolweging
32.81
Spreiding
6.54

De schoolweging van De Wegwijzer Woerden is 32,81 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overschrijdt de school de inspectienorm van 85% ruimschoots. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, zelfs in een context met een dalend leerlingenaantal en diverse achtergronden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 51,3%, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere vaardigheden ontwikkelt, ondanks de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%, wat wijst op een kleine kloof die mogelijk samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een opvallend hoog percentage praktijkonderwijs (4,35% vs. 0,12% regio), maar ook een sterke focus op doorstroom naar havo/vwo (26,09% gecombineerd). VMBO-adviezen domineren (52,18%), wat past bij de schoolweging. Dit wijst op een breed aanbod, maar ook op uitdagingen in het behalen van hogere adviezen vergeleken met vergelijkbare scholen (72,4% theoretische adviezen).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer WoerdenGemeente AmsterdamNederland
LIB172.33177.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys).De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen.Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen.Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (26,09%) presteert onder het schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe populatie. Tegelijkertijd presteert 8,7% boven advies, wat de noodzaar van maatwerk bevestigt. De school benadrukt in haar ondersteuningsprofiel een 'zorgvuldige procedure', maar deze cijfers vragen mogelijk om extra monitoring.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk om samen te werken en samen te spelen. Ons onderwijs is niet alleen een voorbereiding op deelname aan de samenleving, het is op zichzelf ook een belangrijke vorm van samenleven. Wij maken onze leerlingen daarvan bewust en besteden aandacht aan een respectvolle omgang met elkaar. Weerbaarheid en zelfredzaamheid hebben onze aandacht. De Wegwijzer vormt een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Wij willen de kinderen voorbereiden op een actieve deelname aan de maatschappij als democratische burgers. Wij leren ze tolerant en respectvol te zijn, ongeacht geloof, culturele achtergrond, mening of beperking. Onze leerlingen leren samenleven! LEES MINDER

Samen leven

Samen werken

Zelfredzaamheid

Wat is de werkwijze van KBs De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van het schooljaar (september) wordt het sociogram afgenomen. Rond de herfstvakantie vullen leerkrachten en leerlingen (vanaf groep 4) de Leerling in Beeld vragenlijst in. Naar aanleiding van deze vragenlijsten volgt een groepsbespreking met de intern begeleider en de leerkrachten van de betreffende groep. Op basis van deze bespreking wordt het pedagogisch groepsplan bijgesteld. Hierin worden de onderwijsbehoeften van de groep opgenomen, evenals de leerlingen die opvallen, met hun specifieke onderwijsbehoeften. Er worden actiepunten opgesteld, waarin onder andere de inzet van de methode KWINK aan de orde komt. In februari worden de Leerling in Beeld vragenlijsten opnieuw afgenomen bij de leerlingen (groep 5 t/m 8). De resultaten van deze meting worden meegenomen in de evaluatie van het groepsplan. Waar nodig wordt het plan aangepast en voortgezet voor het resterende deel van het schooljaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBs De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBs De Wegwijzer gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs De Wegwijzer?

KBs De Wegwijzer gebruikt de methode 'KWINK' voor sociaal-emotioneel leren.