KBs De Schakel
Van Hogendorplaan 30
3445 CJ Woerden

Schoolweging

Schoolweging
26.23
Spreiding
6.27

De schoolweging van De Schakel Woerden is 26,23 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% score voor fundamentele vaardigheden overtreft de school ruimschoots de landelijke inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt de aandacht voor basisvaardigheden in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 53,8%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in de doorlopende leerlijnen, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde havo/vwo-adviezen (23,1%), bijna dubbel zo hoog als bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadvies blijft met 0% significant onder het regionale gemiddelde van 1,01%, wat past bij de theoretische oriëntatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Schakel WoerdenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.37177.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Als team zijn wij tevreden over onze huidige resultaten, maar we blijven voortdurend streven naar verbetering van ons onderwijs. Door samen te werken met onze leerlingen, ouders en leerkrachten streven we ernaar om een stimulerende en inspirerende leeromgeving te creëren waarin elke leerling kan ontwikkelen. Om de resultaten van de school verder te verbeteren kiezen we voor een doelgerichte aanpak. Zo worden tussentijdse resultaten geanalyseerd binnen het team, stellen we duidelijke doelen en verbeteracties, investeren we in professionele ontwikkeling, implementeren we een doorgaande lijn in leerstrategieën en creëren we een stimulerende omgeving waarin de leerlingen worden aangemoedigd alles uit zichzelf te halen. Op KBs de Schakel werken we met schooleigen normen. Deze handreiking helpt ons ambitieuze en realistische schoolnormen te bepalen met behulp van referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen. Zo weten wij dat we het maximale uit de leerlingen halen en of het onderwijs op school echt uitdagend is voor onze leerlingpopulatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

62,96% van de leerlingen presteert op adviesniveau, nagenoeg gelijk aan landelijke cijfers. De lage onderadvisering (3,7% vs. 11,8% gemiddeld) onderstreept de zorgvuldige POVO-procedure met o.a. B8-toetsen en ontwikkelingsgerichte monitoring.

Sociale ontwikkeling

Om een sociaal veilig klimaat te creëren, zet de school meerdere met elkaar samenhangende interventies, programma’s en methoden in op individueel niveau, op klassikaal niveau en op schoolniveau. Ook betrekt de school de ouders en de omgeving bij de aanpak. De IB’er en directie worden nadrukkelijk betrokken bij de aanpak. De directeur heeft hier een voortrekkersrol in. Wij hebben voor de sociaal emotionele ontwikkeling gekozen voor de wetenschappelijk onderbouwde methode ‘Kwink’. LEES MINDER

Pedagogisch

Maatschappelijk

Levensbeschouwelijk

Wat is de werkwijze van KBs De Schakel voor sociale ontwikkeling?

KBs De Schakel heeft een digitaal veiligheidsplan waarin de sociale en fysieke veiligheid van kinderen en leerkrachten wordt bewaakt. Dit plan is te vinden op de website onder 'Informatie' en verwijst naar relevante documenten en protocollen, waaronder het pestprotocol en veiligheidsplan. De school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen middels een vragenlijst van Vensters, die twee keer per jaar wordt afgenomen. De resultaten worden besproken door de directie en intern begeleider en vervolgens gepresenteerd aan het team.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBs De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBs De Schakel gebruikt 'Leerling in Beeld' en 'Kwink' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs De Schakel?

KBs De Schakel gebruikt de methode 'KWINK' voor sociaal-emotioneel leren.