
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Wijk bij Duurstede is 26,71 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school niet alleen de landelijke signaleringswaarde (85%), maar ook het regionaal gemiddelde (96.7%). Dit resultaat benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51.8% en het regionaal gemiddelde (63.3%). Deze score onderstreept de effectiviteit van de extra rekenmodules en talentprogramma's die de school aanbiedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 58.6% van de leerlingen een havo/vwo- of vwo-opleiding (vs. 45.6% regionaal), waarvan 32.8% direct vwo-advies krijgt. Tegelijk blijft praktijkonderwijs met 1.7% onder het landelijk gemiddelde (2.5%). Dit profiel past bij een school met hoog academisch ambitieniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Wijk bij Duurstede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.52 | 175.52 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hanteren op school een toetskalender. Deze geeft een overzicht van de af te nemen ‘methodeonafhankelijke toetsen’. We maken hierbij gebruik van Cito (Centraal Instituut voor ToetsOntwikkeling) toetsen. Het tijdstip van afname ligt vast in een toetskalender: halverwege het schooljaar, middentoetsen = M, en eind van het schooljaar, eindtoetsen = E. Naast deze methode onafhankelijke toetsen, gebruiken we natuurlijk ook toetsen die bij de methoden horen. De opbrengsten (in vaardigheidsscore en referentieniveaus) worden twee keer per jaar door het team beoordeeld. De IB’er levert de gegevens aan. Op basis van de uitslagen en de analyse worden streefdoelen en verbeterpunten vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11.3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 28.3% boven verwachting scoort. Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding die in het schoolplan zijn verankerd.
Sociale ontwikkeling
De slogan van De Wegwijzer is: je mag zijn wie je bent en groeien in je talent! Talenten van kinderen liggen niet alleen op cognitief vlak maar ook op sociaal emotioneel, creatief en lichamelijk vlak. Op De Wegwijzer is er naast de cognitieve vakken veel aandacht voor de cultuurvakken, sociaal emotionele ontwikkeling en de lichamelijke ontwikkeling. De Wegwijzer vindt het belangrijk dat de kinderen zich sociaal en maatschappelijk ontwikkelen. Onze gouden regels, die op elke locatie zichtbaar hangen, zijn: Wij respecteren elkaar en zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn; Wij gaan zorgzaam met elkaar en de spullen om; Wij zijn verantwoordelijk voor het effect van ons gedrag; We helpen elkaar zodat iedereen met plezier en rust kan werken; We lossen conflicten samen op. LEES MINDER
Iedereen hoort erbij
We helpen elkaar
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Wegwijzer gebruikt de methode 'De Vreedzame School' om de sociale en maatschappelijke doelen te bereiken. Dit programma streeft naar een cultuur waarin kinderen, leerkrachten en ouders zich betrokken en verantwoordelijk voelen en positief met elkaar omgaan. Conflicthantering neemt een grote plaats in binnen 'De Vreedzame School'. Leerlingen van groep 1 t/m 8 leren conflicten te herkennen en zelf op te lossen door middel van wekelijkse lessen. De methode besteedt ook aandacht aan burgerschap.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Wegwijzer gebruikt Zien, WMK Vragenlijst veiligheid en de Veiligheidsthermometer om sociale opbrengsten in kaart te brengen.