
Schoolweging
De schoolweging van Delteykschool is 26,24 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,96% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,7%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 63,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs voor ambitieuze doelen, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 34,78% vwo-advies (vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Ook vmbo-(g)t komt met 21,74% bovengemiddeld voor. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs. 1,01% regio), wat past bij de hoge schoolweging en academische ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Delteykschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.17 | 177.25 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gebruikt als signalering om de vorderingen van de leerlingen via een niet-methode gebonden toets (CITO) te meten. De scores worden vergeleken met onze schoolambitie. Onze vastgestelde schoolambitie is passend/ gelijk aan het landelijk gemiddelde. Wij werken met onderwijsplannen voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. In het onderwijsplan is beschreven op welke wijze alle leerlingen passend onderwijs ontvangen gericht op het bereiken van de schoolambities. Er zijn onderwijsplannen voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. In het schooloverzicht worden de opbrengsten van onze leerlingen en van alle afzonderlijke groepen getoond en afgezet tegen de schoolambities. Dit schooloverzicht gaat over de resultaten, over de opbrengsten op school- en groepsniveau. Tijdens de vier schoolbesprekingen (twee grote besprekingen en twee kleine besprekingen) worden de onderwijsplannen en de leerlingsresultaten geëvalueerd en indien nodig bijgesteld zodat de leerlingen op het juiste niveau onderwijs krijgen aangeboden. In het groepsoverzicht worden de opbrengsten van alle vakken getoond op groepsniveau en individueel niveau. Dit overzicht heeft twee functies: het biedt handvatten voor de analyse en een eventuele groepsinterventies. De grote schoolbesprekingen vinden jaarlijks plaats ongeveer 2 weken na de afgenomen Cito toetsen. Tijdens deze schoolbespreking wordt a.d.h.v. van de monitor bepaald of er schoolbrede verbeteraanpakken of groepsgerichte interventies nodig zijn, of dat je door kan gaan met wat je deed.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 90% van de leerlingen op of boven advies presteert in het VO, tegen 62,93% landelijk. Slechts 3,33% zit onder advies (vs. 11,81% gemiddeld). Dit reflecteert zorgvuldige advisering en mogelijk doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotionele vorming is een wezenlijk onderdeel van de ontwikkeling van ieder kind. Door de aandacht die wij schenken aan het pedagogisch klimaat binnen onze school, leren de kinderen dat zij vrijuit met elkaar en met de leerkrachten kunnen spreken over gevoelens en kwetsbare ervaringen. We schenken aandacht aan het stimuleren van een positief zelfbeeld, het goed leren omgaan met anderen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Bovenstaande zaken keren dagelijks terug in onze onderwijspraktijk. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Zelfstandigheid
Wat is de aanpak van de Delteykschool voor sociale ontwikkeling?
De Delteykschool werkt schoolbreed met de Kanjertraining, een methode gericht op het bevorderen van een positieve sfeer in de klas en het aanleren van sociale vaardigheden. De Kanjertraining staat geregistreerd in de database van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) als effectief bij pestproblematiek. De Kanjertraining helpt leerkrachten anders te kijken naar het gedrag van kinderen en streeft naar het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, het beheersen van oplossingsstrategieën bij conflicten, het bevorderen van bewustwording van eigenheid, het leren verantwoordelijkheid te nemen, en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Daarnaast kan de school gebruikmaken van de methode 'Kinderen en hun sociale talenten'. De school hanteert drie schoolregels voor zowel binnen als buiten Voor groep 3 tot en met 8 wordt Taakspel gebruikt om taakgericht gedrag te stimuleren en onrustig gedrag te verminderen.
Welke registratievormen gebruikt de Delteykschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Delteykschool gebruikt Kanvas en Parnassys leerlijnen voor kleuters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Delteykschool?
De Delteykschool gebruikt de Kanjertraining, 'Kinderen en… hun sociale talenten' en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.