Protestants Christelijke Basisschool Pieter van der Plas School
Pieter van der Plasstraat 22
2291 SE Wateringen

Schoolweging

Schoolweging
26.41
Spreiding
5.67

De schoolweging van Pieter van der Plas School is 26,41 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPieter van der Plas SchoolGemeente AmsterdamNederland
LIB175.67175.23177.52

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode gebonden toetsen maken we ook gebruik van de CITO-toetsen, die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces. Binnen de school zijn er afspraken gemaakt over de vaardigheidsscores die behaald dienen te worden. Als ondergrens hanteren wij de inspectienorm. Als schoolnorm hanteren wij een hoger niveau namelijk: voor de groep het niveau laagste II (=CITOnorm). De tussenresultaten worden gerealiseerd door het geven van goed onderwijs op onze school en het evalueren van resultaten van methode toetsen en CITO-toetsen. Onze school hanteert voor de methode gebonden toetsen de norm dat de groep 80% of hoger moet scoren dit geldt ook voor de individuele leerlingen. Indien bovenstaande scores niet behaald worden, wordt er ingezet op groepshiaten of individuele hiaten. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten met de intern begeleider groepsbesprekingen waarbij ingezoomd wordt op de groepsanalyses, leerlinganalyses (resultaten van methode gebonden toetsen en CITO-toetsen) en de behaalde gemiddelde vaardigheidsscore op groeps- en leerlingniveau. Aan de hand van al deze gegevens maakt de leerkracht een nieuw groepsplan/plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende groepsplan/plan van aanpak. De trendanalyses worden twee keer per jaar besproken in het team. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de groepsanalyse, de behaalde gemiddelde vaardigheidsscore van elke groep betreffende CITO- toetsen per vakgebied, de trendanalyses (volgmodel leerlingen) en de dwarsdoorsnedes. Daar waar nodig wordt een plan van aanpak opgesteld om de tussen- en of eindresultaten te verbeteren. Aan het eind van desbetreffende perioden vinden evaluaties plaats en wordt besloten of plan van aanpak wordt voortgezet en of bijgesteld of dat deze beëindigd kunnen worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

De school is een veilige en warme plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Onze sleutelwoorden zijn: respect voor elkaar en God, vertrouwen, veiligheid en rust. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. Op school staan drie behoeften centraal: relatie, competentie en onafhankelijkheid. We vinden het belangrijk dat kinderen later zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren in een steeds veranderde samenleving. De kinderen worden gestimuleerd om zelf oplossingen te zoeken voor problemen en hier de verantwoordelijkheid voor te dragen. LEES MINDER

veiligheid en rust

vertrouwen

wederzijds respect

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Het pedagogische klimaat is gericht op het creëren van een veilige omgeving. Wij hebben heldere verwachtingen van kinderen als het gaat om goed omgaan met elkaar en met je omgeving. Wij zorgen voor een heldere structuur van (omgangs)regels. Wij leven die voor en zien onszelf als voorbeeld voor de kinderen. Wij volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen systematisch. Dat doen we met meetinstrumenten en middels observatie en gesprekken met kinderen en ouders. We besteden in de klas aandacht aan het ontwikkelen van sociale competenties. Daarvoor zetten we de methode Kanjertraining en de bijbehorende vragen/observatielijsten van KanVAS in, maar het is ook een grondhouding van het team. Het is in het dagelijks handelen van leerkrachten verweven. Ouders en team zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de school en de omgeving veilig en leefbaar is.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen