
Schoolweging
De schoolweging van Kleurrijk Waddinxveen is 27,27 , met een spreiding van 6,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,6% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,7%), wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 27,27) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63,3%, wat wijst op ruimte voor verbetering bij doorlopende leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Kleurrijk geeft sterke focus op theoretische leerwegen: 30% vwo-advies (landelijk 18,6%) en 20% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2% vs. 1,01% regio), terwijl 40% vmbo-(g)t-advies wel boven regionaal gemiddelde (16,45%) ligt. Dit past bij de christelijke signatuur met aandacht voor cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kleurrijk Waddinxveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.62 | 176.89 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Kleuter in Beeld In groep 1/2 nemen we Kleuter in beeld af. Dit gebeurt twee keer per schooljaar. Kleuter in beeld gaat uit van de observaties van de leerkracht. Bij twijfel over een specifiek gebied, worden er activiteiten aangeboden waarmee gekeken kan worden of een kind de vaardigheid beheerst. Leerling in Beeld Leerling in beeld wordt in groep 3 tot en met 8 afgenomen voor de basisvakken, en sociaal-emotioneel. Bij de basisvakken zijn de toetsen adaptief, waardoor de groei van een leerling goed getoetst kan worden. Naast de basistoets is er bij twijfel de mogelijkheid om verder te toetsen op onderdelen. Daarnaast worden de methodetoetsen afgenomen. In groep 8 nemen we de doorstroomtoets af, die richting geeft naar welk vervolgonderwijs de leerling kan uitstromen. De resultaten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem Parnassys. Tijdens leerling- en oudergesprekken worden de resultaten van de toetsen gebruikt om kinderen zicht te geven op eigen resultaten en mee te laten denken in eigen leerproces. De resultaten worden ook gebruikt op schoolniveau om de kwaliteit van het onderwijs te monitoren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,25% presteert onder advies (landelijk 11,81%), dankzij zorgvuldige advisering zoals beschreven in het doorstroomprotocol. 87,5% stroomt op niveau door, wat aansluit bij de transparante communicatie over ontwikkelmogelijkheden tijdens oudergesprekken.
Sociale ontwikkeling
Samen geloven Vanuit onze identiteit leggen we de basis voor ons onderwijs. De Bijbelse normen en waarden vormen het uitgangspunt en verbinden ons aan elkaar. Samen vieren we de kerkelijke feesten en vormen we met ouders uit verschillende geloofsgemeenschappen een kring. Hierin zoeken we wat ons samenbindt: leven uit genade door het leven, sterven en opstaan van onze Here Jezus. Vanuit deze rijkdom geven we invulling aan ons onderwijs. Samen Leren De leerlingen kennen elkaar op onze school. Zij worden gestimuleerd om samen te werken en samen te leren. Verschillende leeftijden en niveaus leren zo met en van elkaar. Alhoewel klassen gegroepeerd zijn in leerstofjaarklassen, krijgen de leerlingen regelmatig de gelegenheid om met andere groepen samen te werken: groep 8 leest voor aan kleuters; twee groepen werken aan één thema; schoolbrede thema’s en verwerking. Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat ieder kind erbij hoort, ongeacht je kwaliteiten of beperkingen. We zoeken naar de juiste aanpak en leerlijn voor elk kind. Samen Groeien Kinderen groeien in vaardigheden, kennis en houding. Dit mogen we begeleiden met ons onderwijsaanbod in de meest brede zin van het woord. Hoofd, hart en handen komen aan bod bij het aanleren van: - Cognitie: rekenen, taal en lezen - Beweging - Sociaal burgerschap - Democratisch burgerschap - Moreel burgerschap(godsdienst) - Creatief en Cultuur - Digitaal - Persoonlijkheid LEES MINDER
Samen geloven
Samen leren
Samen groeien
Wat is de werkwijze van Kleurrijk voor sociale ontwikkeling?
Kleurrijk hanteert de Kanjertraining om kinderen te helpen omgaan met emoties en conflicten. Doelen van de training zijn: het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, bewustwording van eigenheid, leren om verantwoordelijkheid te nemen en het bevorderen van actief burgerschap. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling met het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kleurrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kleurrijk gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.