IKC 't Palet
Gedempte Biersloot 3d
3131 HJ Vlaardingen

Schoolweging

Schoolweging
31.45
Spreiding
7.16

De schoolweging van Het Palet Vlaardingen is 31,45 , met een spreiding van 7,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit iets lager ligt dan vergelijkbare scholen (95,9%), blijft het een solide basis. De school zet in op vroegtijdige signalering van achterstanden om deze score verder te versterken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 59,5% behaald, ruim boven de inspectienorm van 47,1% (+12,4 procentpunt). Dit overtreft ook vergelijkbare scholen (57,8%), wat duidt op effectief maatwerk voor talentontwikkeling. De nadruk op differentiatie in het onderwijsconcept draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 30,8% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 15,4% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1% regionaal). De brede range van vmbo-b tot vwo past bij de gemengde leerlingenpopulatie en het adaptieve onderwijsbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Palet VlaardingenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig te volgen, maken wij gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Ons volgsysteem houdt daar rekening mee. Het geeft het kind, de ouders en de leerkracht inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Wij nemen jaarlijks twee keer toetsen af die behoren bij dit leerlingvolgsysteem. In onze toetskalender zijn deze toetsen gepland voor het gehele schooljaar. Naast de toetsen uit het leerlingvolgsysteem, nemen wij de toetsen af behorend bij de verschillende lesmethoden die wij gebruiken. Samen geven deze toetsen ons een beeld van de ontwikkeling van het kind. De ontwikkeling van leerlingen uit groep 1 en 2 volgen we aan de hand van het leerlingvolgsysteem "Mijn Kleutergroep". Op basis van observaties van de leerkrachten, passen we ons handelen aan volgens de zone van de naaste ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 30,8% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies (landelijk: 25,3%), terwijl slechts 7,7% onder advies scoort (landelijk: 11,8%). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het doorstroomprotocol met individuele leerlijnen.