
Schoolweging
De schoolweging van Jan Ligthart Vlaardingen is 27,42 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.37% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school duidelijk de landelijke norm van 85%. Deze prestatie onderstreept het effect van de intensieve basisvaardighedenaanpak, met name in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
IKC Jan Ligthart behaalt een streefniveau van 61.93%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit geeft aan dat het onderwijs goed aansluit bij de mogelijkheden van de leerlingenpopulatie, mede dankzij de focus op maatwerk zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen richten zich sterk op theoretische leerroutes: 21.13% vwo (vs. 18.61% regio) en 15.49% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% vergelijkbare scholen), wat aansluit bij het profiel van een academisch gerichte wijk. De combinatie-adviezen (vmbo-(g)t/havo: 15.49%) tonen zorgvuldige doorstroomkeuzes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jan Ligthart Vlaardingen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling De ontwikkeling van elk kind wordt nauwkeurig bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Hierdoor krijgen we een duidelijk beeld of de motorische, de cognitieve, de sociaal-emotionele en de taalontwikkeling van het kind naar wens verloopt. Aan het eind van groep 2 moeten de kinderen een aantal basisvaardigheden beheersen om naar groep 3 te gaan. U wordt als ouder meerdere keren per jaar uitgenodigd om de vorderingen van uw kind te bespreken. Naast de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind volgen de leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 ook de prestaties van de (leer)vakken. Binnen het onderwijs werken we met didactische plannen (groepsplannen) voor de vakken technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen. De instructie en verwerking wordt zo effectief mogelijk gegeven op verschillende niveaus. U wordt op de hoogte gehouden van de vorderingen van uw kind via het rapport en het bijbehorende gesprek. U kunt ook altijd, buiten deze gesprekken om, een extra afspraak maken. Onze kinderen maken vanaf groep 3 regelmatig toetsen. De scores van de landelijke toetsen en de methodetoetsen geven ons, samen met de observaties tijdens het leerproces, een goed beeld van de mogelijkheden van de leerling. Vanuit deze gegevens wordt tevens bepaald welke kinderen in aanmerking komen voor extra hulp of verrijkende stof. Soms is het nodig het onderwijsaanbod verder af te stemmen. Dan stelt school, in samenwerking met ouders, een handelingsplan en/of ontwikkelingsperspectief op. Op studiedagen analyseren wij onze opbrengsten op zowel leerling- groeps- als schoolniveau. Op basis van deze analyses worden de doelen en acties gepland voor een volgende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.66% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 37.74% boven het advies uitkomt. Deze cijfers reflecteren de nauwgezette advisering en doorlopende monitoring zoals omschreven in het 'protocol ontwikkelingslijn groep 7-8'. De school toont hiermee aan talentambities waar te kunnen maken.
Sociale ontwikkeling
De Vreedzame School als preventiekader Uitgangspunt voor het beleid inzake sociale veiligheid op ons IKC is het programma van De Vreedzame School. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma helpt ons IKC een gemeenschap te vormen waarin we kinderen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de (school)gemeenschap en de samenleving. Met De Vreedzame School besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals je verplaatsen in een ander, op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen, openstaan voor verschillen tussen mensen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap. Wij willen dat kinderen zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de academische vakken, zoals taal en rekenen, maar ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming. Dat het ook goede betrokken mensen worden die op hun beurt een bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Met elke generatie vormen we immers opnieuw onze samenleving. Wij dienen ook een IKC te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen. LEES MINDER
Plezier
Betrokkenheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van IKC Jan Ligthart voor sociale ontwikkeling?
IKC Jan Ligthart gebruikt het programma 'De Vreedzame School' als basis voor een sterk tegenwicht tegen pestgedrag. Kinderen leren democratisch besluiten te nemen, conflicten constructief op te lossen, zorgzaam en verantwoordelijk te zijn en open te staan voor verschillen. De school hanteert een grondwet met basisregels: ervoor zorgen dat iedereen erbij hoort, zich veilig voelt en zichzelf kan zijn, conflicten samen oplossen, elkaar helpen en allemaal een steentje bijdragen. Wekelijkse lessen behandelen thema's als gevoelens, samen spelen en werken, communicatie, conflicten oplossen en mediation.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Jan Ligthart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Jan Ligthart gebruikt de volgende registratievormen: Kijk! en Iep Hart & Handen.