Avonturijn
van Hogendorplaan 1027
3135 BK Vlaardingen

Schoolweging

Schoolweging
36.99
Spreiding
5.64

De schoolweging van Avonturijn Vlaardingen is 36,99 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (92.1%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Avonturijn behaalt met 47.1% een ruim bovenliggend streefniveau ten opzichte van de signaleringswaarde (32%). Dit overtreft ook vergelijkbare scholen (45.4%), wat wijst op effectieve differentiatie in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeslag: 25.8% havo/vwo (boven regio 10.9%), maar ook 19.4% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs ontbreekt, in tegenstelling tot 1% regionaal. Het vwo-percentage (6.5%) blijft achter bij regio (18.6%), mogelijk verklaard door de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAvonturijn VlaardingenGemeente AmsterdamNederland
LIB172.61175.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Avonturijn zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Peuters, groep 1 en groep 2 In de eerste jaren van de basisschool wordt bij kinderen de grondslag gelegd voor de ontwikkeling op school. Daarom is het belangrijk dat die ontwikkeling zorgvuldig in kaart wordt gebracht. Op basis van deze werkwijze kan de leerkracht juiste beslissingen nemen die voor de toekomst van een leerling van essentieel belang zijn. Daarvoor moeten diverse zorgonderdelen worden geïntegreerd. De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer hij de leerling in de gaten moet houden of wanneer hij in actie moet komen. De intern begeleider kan de leerkracht adviseren en begeleiden indien nodig. Zo komt de individuele leerling goed tot zijn recht maar zijn er mogelijkheden om vanuit de rapportages en de analyse daarvan naast het individuele aanbod te komen tot een beredeneerd aanbod voor groepjes. Groep 3 t/m groep 8 Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in Leerling in beeld en ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden op de rapportenavonden geïnformeerd over de toetsresultaten. Als school hebben wij 2 keer per jaar de PDCA (Plan-Do-Check-Act)- cyclus. Deze is schoolbreed en de leerkracht maakt een goede analyse van de groep. De leerkrachten kunnen reflecteren op hun eigen handelen, hun eigen handelen in lesgevende vaardigheden. Zoals vermeld bij hoofdstuk 2.4 kwaliteitszorg en schoolplan. Bij het evalueren van de leeropbrengsten op schoolniveau maakt de intern begeleider een analyse van de opbrengsten van de totale school. Het doel is om schoolbreed inzicht te krijgen in het leerrendement van de leerlingen (per groep en per vakgebied) ten opzichte van de inspectienormen en de eigen school specifieke streefdoelen. Uiteraard interpreteren we de resultaten van de analyse en stellen de nodige interventies op die we vervolgens verwerken in het jaarplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

47.6% presteert boven advies (regio 25.3%), terwijl slechts 9.5% onderblijft. Dit duidt op onderadvisering met robuuste doorstroombegeleiding, passend bij het intensieve B8-toets protocol.

Sociale ontwikkeling

Ons onderwijs is gericht op de mens en de wereld. We vinden het belangrijk dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen. We richten ons op jezelf kennen met de executieve functies en de cirkel van invloed. Trefwoord zetten we in als methode voor onze geestelijke stromingen en specifieke feesten die gerelateerd kunnen worden aan een bepaalde levensbeschouwing of -overtuiging. De methode Kwink zetten wij in voor burgerschap. Wij kunnen met trots zeggen dat onze kinderen kennis maken met een diversiteit aan overtuigingen LEES MINDER

aandacht voor elkaar

respect

eerlijkheid

Wat is de werkwijze van Avonturijn voor sociale ontwikkeling?

Avonturijn monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen met een vragenlijst via Leerling in beeld. In de groepen 3 tot en met 8 wordt jaarlijks een sociogram ingevuld. Na het invullen van de vragenlijst gaat de leerkracht indien nodig met de leerling in gesprek.

Welke registratievorm(en) gebruikt Avonturijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Avonturijn gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de WMK-lijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Avonturijn?

Avonturijn gebruikt weerbaarheidstrainingen, Take Care en social media trainingen, en op-school methoden voor sociaal-emotioneel leren.