't Speel-Kwartier
Ruiterijweg 1
3902 JA Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
27.55
Spreiding
5.79

De schoolweging van ’t Speel-Kwartier is 27,55 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze stabiele basis in taal en rekenen vormt de kern van het onderwijsconcept, zoals vermeld in de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie verwachte 50,1%. Dit toont aan dat de school succesvol differentieert naar verschillende leerbehoeften, met name in rekenvaardigheden waar 72% van de leerlingen excellente resultaten behaalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

34,6% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t/havo-advies, terwijl 53,8% een havo/vwo- of vwo-advies ontvangt. Dit ligt significant boven vergelijkbare scholen (39,5% voor deze categorieën). De praktijkgerichte adviezen blijven beperkt tot 11,5%, wat aansluit bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t Speel-KwartierGemeente AmsterdamNederland
LIB174.7175.23176.89

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de resultaten geanalyseerd op schoolniveau, groepsniveau, subniveau en zo nodig individueel niveau. Indien nodig wordt een verbeterplan opgesteld. Bekijk de bijlage voor het opbrengstgerichte kwaliteitsbeleid.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

74% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,9% landelijk. Het lage percentage onderadvisering (10% vs 11,8% gemiddeld) bevestigt de accuraatheid van de adviesprocedure zoals omschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze missie is dat elk kind met plezier naar school gaat, daarbij zichzelf durft te zijn, zich geaccepteerd voelt én zich veilig voelt op ’t Speel-Kwartier, waardoor het zich optimaal kan ontwikkelen. Doelstelling: Door regels en afspraken zichtbaar te maken, kunnen kinderen en volwassenen elkaar aanspreken op deze regels en afspraken, wanneer zich ongewenste situaties voordoen. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen, stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan. Door positieve aandacht te geven aan gewenst gedag, dit gedrag stimuleren. Wat je aandacht geeft groeit! LEES MINDER

Plezier op school.

Zichzelf durven zijn.

Veilig voelen.

Wat is de werkwijze van 't Speel-Kwartier voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten stimuleren en laten het gewenste gedrag groeien door voorbeeldgedrag naar leerlingen, ouders, elkaar en anderen. Ze zorgen voor orde, structuur en duidelijkheid, communiceren op een open, positieve en stimulerende wijze, nemen een goede luisterhouding aan en stemmen pedagogisch handelen af op de (emotionele) behoeften van de leerlingen. Ze hebben en geven vertrouwen aan leerlingen, ouders en elkaar. 't Speel-Kwartier werkt volgens de methode van de Vreedzame School, die op schoolniveau streeft naar een positief sociaal en moreel klimaat, waarin: leerkrachten prettig werken, handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt, kinderen zich veilig voelen, kinderen zich gehoord en gezien voelen, iedereen bereid is zich te verplaatsen in de ander, iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat, de eigen kracht van kinderen benut wordt.

Welke registratievorm(en) gebruikt 't Speel-Kwartier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

't Speel-Kwartier gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Speel-Kwartier?

't Speel-Kwartier gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.