
Schoolweging
De schoolweging van Sint Barbaraschool is 29,19 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit sterke resultaat benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, ook voor leerlingen met een risicoprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 50.97% leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school de inspectienorm (47.1%). Dit laat zien dat de meerderheid van de leerlingen bovengemiddeld presteert, zeker gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 29.19).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 12.5% vwo-advies en 37.5% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge percentage dubbele adviezen (21.83% combinaties zoals vmbo-(g)t/havo). Praktijkonderwijs blijft beperkt (4.17% vmbo-b/k), wat lager is dan regionale vergelijkingsscholen (5.52% vmbo-b). De sterke nadruk op doorstroommogelijkheden sluit aan bij het beleid van 'een rijk opgebouwd advies'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Barbaraschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Sint Barbaraschool wordt de ontwikkeling van kinderen op verschillende manieren in beeld gebracht. Naast de methode toetsen, gegevens vanuit Snappet en observaties van de leerkrachten maken we gebruik van twee methode onafhankelijke Leerlingvolgsystemen. Voor de groepen 1-2 maken we gebruik van KIJK! registratie. Vanuit de doelen van het SLO worden thema’s ingericht. Binnen deze thema’s staan enkele doelen centraal. De leerkrachten ontwerpen activiteiten waar binnen ze gericht kunnen observeren. Vanuit deze observaties maken zij een registratie en wordt de ontwikkeling van het kind zichtbaar door middel van een staafgrafiek. In de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van Cito. Wij gebruiken de nieuwste toetsen van Cito Leerling in Beeld. Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen afgenomen. Voor technisch lezen worden de Drie Minuten Toets (DMT) en AVI afgenomen. De toets begrijpend lezen wordt nog niet afgenomen in groep 3 en midden groep 4. Op het gebied van technisch lezen worden vanaf groep 6 in juni alleen de kinderen getoetst die een C, D, E score hebben. De AVI toets wordt vanaf groep 6 afgenomen totdat AVI-plus beheerst wordt. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte die of een E-score hebben of een achterstand van meer dan een jaar worden op maat (op hun eigen niveau) getoetst. Naast de cognitieve ontwikkeling van kinderen meten wij ook de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 1-2 wordt dit meegenomen in KIJK!. Daarnaast hanteren wij vanuit de kanjertraining de module KANVAS. Twee keer per jaar wordt er door de leerkrachten per leerling een vragenlijst ingevuld. Vanaf groep 5 vullen ook de kinderen een vragenlijst in. Vanuit de analyse van bovenstaande gegevens worden groepsplannen gemaakt op verschillende gebieden. Vanuit deze plannen wordt het aanbod voor een komende periode geformuleerd. Verder zijn er minimaal twee keer per jaar groepsbesprekingen waarbij de leerkracht en intern begeleider naar de gegevens kijken en een eventueel aanbod formuleren. Eventueel kunnen kinderen voor een periode aangemeld worden voor de interne ondersteuning.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17.02% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit contrast met de 31.91% die boven advies presteert (vs. 25.27% landelijk), suggereert mogelijk een voorzichtige adviesstrategie. De school benadrukt in haar beleid wel het belang van 'stap-voor-stap advisering' om teleurstellingen te voorkomen.
Sociale ontwikkeling
In ons onderwijs ligt de nadruk op het proces. Het ontwikkelen van vaardigheden en mensvorming staan centraal. Wij doen en denken vanuit een groeimindset. Wij streven ernaar alle kinderen zoveel mogelijk het aanbod te geven dat bij hen past. Dit betekent dat wij zoeken naar de aansluiting van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van kinderen binnen een bepaald kader. Hiervoor gebruiken wij observatiesystemen. Naast deze observatiesystemen zijn er regelmatig gesprekken met ouders en kinderen en observaties van de leerkrachten. Tijdens deze gesprekken gaan we op zoek naar mogelijkheden binnen de school die aansluiten bij wat op dat moment nodig is. Deze aanpak wordt zoveel mogelijk binnen de groep verzorgd door de eigen leerkracht of door een leerkracht uit een andere groep. Daarnaast hebben wij een intern ondersteuningsteam. Elke 8 weken start er een nieuwe ronde van de interne ondersteuning. Hier krijgen kinderen in een kleine setting verlengde of extra instructie op alle gebieden zowel cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Deze begeleiding wordt door een leerkracht en/of onderwijsassistent uitgevoerd. Wij kiezen voor het werken in groepjes omdat daar een oefensituatie kan ontstaan en om het kind niet teveel in een uitzonderingspositie te zetten. Eén dag in de week organiseren wij het Levensplein. Hier krijgen kinderen in een kleine setting extra instructie op het gebied van executieve functies en indien nodig ook extra uitdaging wanneer deze leerlingen op cognitief gebied meer nodig hebben. LEES MINDER
Veiligheid
Verbinding
Kanjertraining
Wat is de werkwijze van RKBS Sint Barbaraschool voor sociale ontwikkeling?
RKBS Sint Barbaraschool werkt met de Kanjertraining, waarbij het gedrag van kinderen centraal staat. Met behulp van handpoppen en petten wordt visueel gemaakt welk gedrag wenselijk is. Er zijn wekelijkse Kanjerlessen met fysieke contactoefeningen, spelletjes en gesprekken over actuele situaties. Ruzies, problemen en verdriet worden besproken volgens de Kanjertraining methodiek. De ontwikkeling wordt gemonitord met het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS).
Welke registratievorm(en) gebruikt RKBS Sint Barbaraschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RKBS Sint Barbaraschool gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RKBS Sint Barbaraschool?
RKBS Sint Barbaraschool maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.