
Schoolweging
De schoolweging van De Golfslag Swifterbant is 31,78 , met een spreiding van 5,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 23.8% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 14.3% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs blijft met 4.8% beperkt, maar ligt hoger dan het regionaal gemiddelde (1.01%). De combinatie van vmbo-k (28.6%) en doorstroommogelijkheden naar havo/vwo (19%) past bij de diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Golfslag Swifterbant | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Golfslag worden de leerlingen als volgt gevolgd in hun ontwikkeling: Groepen 1-2: De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht waarna de resultaten worden verwerkt in de leerlijnen van Parnassys. N.a.v. deze resultaten wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. De groepen 3 t/m 8: De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt het IEP LVS afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies worden er nieuwe doelen opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen: Twee keer per jaar presenteert de ib-er de opbrengsten op schoolniveau. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten op groepsniveau aan het team. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken. We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Tevens vindt er een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend laag percentage onderadvies: slechts 5.3% tegen 11.8% landelijk. 73.7% volgt het geadviseerde niveau, wat wijst op zorgvuldige plaatsing. 21.1% stroomt door boven advies, een teken van effectieve ondersteuning.
Sociale ontwikkeling
Waarom zijn wij een Vreedzame school: Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die “anders” zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen. Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnen gaan met verschillen en conflicten. En dat geldt ook voor de school: ook de school is gebaat bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement. Als school willen we kinderen helpen zich te vormen tot ‘een goed mens’ en daarvoor gebruiken wij werkwijze van de Vreedzame School. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van De Golfslag voor sociale ontwikkeling?
De Golfslag streeft ernaar kinderen te leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap en open te staan voor verschillen tussen mensen. De school werkt aan een positief sociaal en moreel klimaat, waarin kinderen zich veilig voelen, zich gehoord en gezien voelen, iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat, leerkrachten en leerlingen prettig werken en de eigen kracht van kinderen wordt benut. De Golfslag streeft naar een democratische gemeenschap, waarin iedereen een stem heeft, zich gezien en gehoord voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat. Leerlingen worden opgeleid tot mediator en krijgen ook andere verantwoordelijkheden in de klas én in de school. De klas en de school worden een oefenplaats voor actief en democratisch burgerschap.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Golfslag om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Golfslag gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen. Zien wordt m.i.v. schooljaar 2022-2023 kindbegrip.