
Schoolweging
De schoolweging van De Startbaan Soesterberg is 28,96 , met een spreiding van 8,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,3% van de leerlingen op het fundamentele niveau overtreft de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. De geïntegreerde taalaanpak en wekelijkse monitoring dragen hieraan bij, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een tweedeling: 23,8% vmbo-(g)t en 14,3% vwo (tegenover 16,5% en 18,6% regionaal). Opvallend is het hoge aandeel 'onbekend'-adviezen (4,8% vs. 2,1% regio), mogelijk door instroom van tijdelijke leerlingen uit defensiegezinnen. De focus op maatwerk blijkt uit 14,3% gecombineerde havo/vwo-adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Startbaan Soesterberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.88 | 176.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerling in beeld en hoe volgen we een leerling? Ons onderwijs richt zich op het bereiken van de einddoelen, zoals die vastgesteld zijn door de overheid. Wij begeleiden de leerlingen optimaal bij hun leerproces, waarbij wij uitgaan van verschillen tussen leerlingen en rekening houden met de onderwijsbehoeftes van iedere leerling. Dit doen we door observatie, afnemen van de methodegebonden toetsen en twee keer per jaar de toetsen van Leerling in beeld. In de onderbouw volgen wij de groei van de leerlingen met het systeem Mijn Kleutergroep. Samen met de leerling stellen wij, naast groepsdoelen, persoonlijke doelen en geven ruimte aan eigen ontwikkeling. Onze instructies zijn passend; aan de hele groep, aan kleine groepjes en individueel. De tussentijdse opbrengsten worden minimaal twee keer per jaar samen geanalyseerd en besproken. Op basis hiervan worden de vervolgstappen bepaald voor de onderwijsbehoeftes van een leerling en/of een groep leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 27,3% onder advies (ruim boven landelijke 11,8%) blijft dit een aandachtspunt. Positief is dat 63,6% op advies functioneert, wat aansluit bij de jaarlijkse dialoog met VO-scholen. De school zet extra in op doorstroombegeleiding, zoals blijkt uit de brugklasspreekuren in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij kinderen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijke, maatschappelijk betrokken, autonome personen. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijs geven van de school. Regels en routines worden onderwezen. Leerlingen weten dus welk gedrag wij willen zien en waarom: het belang van de onderliggende waarden wordt ook duidelijk gemaakt. Het aanleren van goed gedrag zorgt ervoor dat iedereen binnen onze school zich kan focussen op de kerntaak: leren. Onze school wil een inspirerende school zijn die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel. LEES MINDER
sociale vaardigheden leren
emotionele vaardigheden leren
burgerschapsvorming
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Startbaan voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Startbaan werkt met de methode Kwink, waarbij kernwaarden zichtbaar en voelbaar zijn. Alle teamleden werken samen om afspraken te borgen. Leerkrachten vullen twee keer per jaar vragenlijsten in voor ieder kind en kinderen van groep 5 t/m 8 vullen ook zelf twee keer per jaar een vragenlijst in. De resultaten worden besproken en actiepunten worden geformuleerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Startbaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Startbaan gebruikt 'Mijn Kleutergroep' en 'Leerling in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Startbaan?
Kindcentrum de Startbaan gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.