Openbare Daltonschool deBuut
Willaertstraat 45
3766 CP Soest

Schoolweging

Schoolweging
31.18
Spreiding
6.85

De schoolweging van De Wegwijzer Soest is 31,18 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.44% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk vergelijkingscijfer van 96.45%. Deze excellente score onderstreept dat de basisvaardigheden stevig worden aangeleerd, zelfs in een krimpende schoolomgeving.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 59.83% streefniveau scoort de school ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Dit laat zien dat een meerderheid van de leerlingen hogere doelen bereikt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: het gemiddelde van vergelijkbare scholen ligt op 61.13%, wat duidt op een geringe achterstand die mogelijk samenhangt met kleinere groepsgrootte.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op het vwo: 40% van de leerlingen krijgt dit advies, bijna het dubbele van het regionale gemiddelde (18.61%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl regionaal 1.01% hiervoor kiest. De combinatie van vmbo-k (20%) en havo/vwo (60%) weerspiegelt een tweedeling, mogelijk door de Dalton-werkwijze die zelfstandigheid bevordert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer SoestGemeente AmsterdamNederland
LIB170.53176.01175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school evalueren we gedurende het schooljaar ons onderwijsproces. Dit doen we door kritisch te kijken naar de opbrengsten op zowel de methode- als niet methodetoetsen. Onder leiding van de kwaliteitscoördinator vinden besprekingen plaats van de resultaten en de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Op basis hiervan worden de vervolgstappen en de leerdoelen bepaald voor het onderwijsaanbod van een leerling of een groep leerlingen. De tussenresultaten worden twee keer per jaar gemeten met behulp van de Leerling in Beeld toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 81.82% van de leerlingen op advies presteert de school beter dan de landelijke vergelijking (62.93%). Het percentage onderadviezen (18.18%) ligt echter hoger dan het gemiddelde (11.81%), wat mogelijk verband houdt met de hoge ambitie van het vwo-advies. De intensieve begeleiding bij doorstroom, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier een compenserende rol te spelen.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij kinderen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijk, maatschappelijk betrokken, autonome personen. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijsgeven van de school. Onze school wil een inspirerende school zijn die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel. We hebben vertrouwen in de mogelijkheid van ieder kind. LEES MINDER

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool deBuut voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?

Openbare Daltonschool deBuut besteedt veel aandacht aan normen en waarden, waarbij de daltonkernwaarden samenwerking, respect en verantwoordelijkheid centraal staan. De school werkt met de methode KWINK, waarbij kinderen 5 belangrijke competenties ontwikkelen: zelfbesef, besef van de ander, keuzes maken, zelfmanagement en relaties hanteren. Het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen wordt in kaart gebracht met het BOSOS kleuterobservatiesysteem in groep 1 en 2 en Kindbegrip in groep 3 t/m 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool deBuut om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Daltonschool deBuut gebruikt het BOSOS kleuterobservatiesysteem en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool deBuut?

Openbare Daltonschool deBuut gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.