Het Tangram
Marcel Duchampplein 801
3059 RD Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
26.13
Spreiding
5.87

De schoolweging van Het Tangram Rotterdam is 26,13 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.9% behaalde fundamentele niveaus overschrijdt de school de inspectienorm (85%) met ruim 12%. Dit is 1.3% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat consistent aansluit bij de sterke basisdidactiek in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Tangram overtreft haar streefniveau ruimschoots: 70.1% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 53.8%. De score ligt bovendien 6.1% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectief maatwerk in de leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke academische focus: 23.3% vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 20.3% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktische adviezen (slechts 1.5% vmbo-b/k), wat lager ligt dan landelijke trends. De combinatie met een hoog percentage leerlingen dat boven advies presteert (32.5%) onderstreept de conservatieve advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Tangram RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76177.39175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kijkende naar de populatie van de school, stelt Het Tangram elk jaar weer hoge ambities ten aanzien van de opbrengsten. Deze ambities worden twee maal per jaar geëvalueerd naar aanleiding van de tussen -en eindresultaten met IB en MT. Het vormt een onderdeel van het kwaliteitsbeleid op Het Tangram. Het Tangram zet vanaf groep 3 de LVS-toetsen van CITO in om zo de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen. De midden -en eindtoetsen worden verzameld en geanalyseerd door IB, zowel op schoolniveau, groepsniveau en klassenniveau. IB bespreekt de opbrengsten vervolgens met MT. Vervolgens worden de opbrengsten op een paralleloverleg besproken met de leerkrachten. Deze overleggen zijn positief kritisch ingericht. Naar aanleiding van deze overleggen worden er waar nodig interventies gedaan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 32.5% van de leerlingen boven hun oorspronkelijke advies presteert - ruim 7% meer dan landelijk gemiddeld. Slechts 9.2% zit onder advies, wat consistent is met het beleid om leerlingen 'op het juiste niveau' te plaatsen volgens het Rotterdamse Plaatsingswijzer-systeem.