Basisschool Christophoor
Schere 39
3085 DT Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.82
Spreiding
5.96

De schoolweging van Christophoor is 35,82 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

87,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de kritische grens van 85%. Dit is 5,3% lager dan bij vergelijkbare scholen (92,7%), maar toont voldoende basiskwaliteit. De school zet extra in op taalvaardigheid, zoals blijkt uit de Cito-scores die tussen 527-531 schommelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

36,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een signaleringswaarde van 32,8%. Dit ligt 9,3% onder het vergelijkingsgemiddelde (46,9%), wat de invloed van de hoge schoolweging onderstreept. Desondanks overtreft de school de door de inspectie verwachte standaard.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 12,8% praktijkonderwijs (vs. 1,0% regio) en 12,8% vwo (vs. 18,6% regio). De dominantie van vmbo-adviezen (49% totaal) reflecteert de leerlingenpopulatie. Opvallend is de ondervertegenwoordiging van havoadviezen (4,3% vs. 16,1% regio), wat mogelijk wijst op uitgebreide ondersteuningsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsChristophoorGemeente AmsterdamNederland
LIB170.02174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenopbrengsten worden door ons verzameld, geanalyseerd en interventies worden besproken in de diverse bouwen en met behulp van de intern begeleiders omgezet in acties per leerjaar of per groep. Op deze manier wordt er met elkaar gekeken naar de tussenopbrengsten en hoe hierop nog meer aangesloten kan worden door de leerkracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,3% presteert onder advies (bijna 3% boven landelijk gemiddelde), wat aansluit bij de hoge schoolweging. Toch stroomt 17,1% door boven advies, wat het effect van intensieve monitoring (zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel) illustreert. De cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering: 68,6% blijft op niveau.

Sociale ontwikkeling

De Christophoor is een Daltonschool. De Christophoor biedt een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische en democratische grondhouding. Daltonleerkrachten leiden dit proces waar het nodig is begeleiden het waar dat kan. Zij stellen zich ten doel om het zelfstandig werken en het met elkaar werken van leerlingen in een veilig pedagogisch klimaat te bevorderen door hen daartoe de ruimte te geven. Naast de pijlers zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, neemt samenwerken een belangrijke plaats in op de Christophoor. Om later als volwassene te kunnen deelnemen aan de samenleving moet je leren samenwerken. Ook met mensen die je niet zelf kiest. Daarom wordt op onze school veel aandacht besteed aan coöperatief leren. Al doende leren de kinderen naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. LEES MINDER

zelfstandigheid

verantwoordelijkheid

samenwerken

Wat is de werkwijze van Basisschool Christophoor voor sociale ontwikkeling?

Twee keer per jaar vullen alle leerkrachten vragenlijsten in over de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De kinderen uit de bovenbouw vullen ook leerlinglijsten in. De leerkracht brengt samen met de intern begeleider de opbrengsten in kaart en stelt eventueel een groepsplan op indien nodig. Het sociale klimaat op de Christophoor wordt als uitstekend beschouwd. Er wordt vrijwel dagelijks op een positieve manier aandacht besteed aan het omgaan met elkaar, waarbij de Gouden Regels van de school centraal staan en het uitreiken van Pluimen wordt gestimuleerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Christophoor om sociale opbrengsten in kaart te brengen?