
Schoolweging
De schoolweging van Augustinus Rotterdam is 35,32 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 92,1%, maar bevestigt een stevige basiskwaliteit. De focus op taal- en rekenvaardigheden in het schoolplan lijkt hier vrucht af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 43,0% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 32%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Het landelijk gemiddelde ligt met 45,4% iets hoger, wat contextueel past bij de relatief zware schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige spreiding: 16,7% vwo (vergelijkbaar: 18,6%) en 20,8% vmbo-(g)t (vergelijkbaar: 16,5%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit regionaal 1,0% bedraagt. De combinatie van vmbo-(g)t/havo (16,7%) en havo (12,5%) onderstreept een doorstroomgerichte aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Augustinus Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.84 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten van de Cito-M toetsen worden in februari/maart van het jaar geanalyseerd. Aan de hand hiervan worden de groepsplannen voor het lopende schooljaar aangepast. Ouders van de leerlingen ontvangen naast de methodetoetsen ook een overzicht van de Cito-M toetsen. Aan het einde van het schooljaar worden de E-toetsen van Cito afgenomen. Al deze gegevens worden verwerkt in groepsplannen binnen het leerlingvolgsysteem van Leeruniek.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
23,1% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijke percentage van 11,8%. De ‘op advies’-score (57,7%) blijft achter bij het landelijk gemiddelde (62,9%). Dit reflecteert mogelijk de uitdagingen van de complexe leerlingenpopulatie, ondanks de genoemde intensieve monitoring in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
1. Wij zorgen voor een maximaal leerrendement voor elke leerling, zodoende werken wij ontwikkelingsgericht en handelingsgericht. 2. Wij zorgen voor een zo groot mogelijke uitdaging voor onze leerlingen door de leeromgeving én de houding van de leerkracht af te stemmen op de belevingswereld van de leerlingen. 3. Wij zijn een professionele leer- en werkgemeenschap, waarbij alle medewerkers ‘blijvend leren’. Wij ondersteunen en stimuleren elkaar om te onderzoeken en resultaten te optimaliseren. 4. Wij werken volgens de principes van De Vreedzame School (participatie, verantwoordelijkheid en democratisch burgerschap) en verbinden ons actief met onze omgeving (ouders, wijk, externe organisaties). LEES MINDER
zorg
vertrouwen
betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Augustinus voor sociale ontwikkeling?
Augustinus werkt volgens de principes van de Vreedzame School. De zes jaarlijkse thema's worden wekelijks behandeld in de groepen 0 (peuters) tot en met groep 8 (schoolverlaters). Alle teamleden hebben een tweejaarlijkse training begeleiding gevolgd. De school werkt met opgeleide leerlingenmediatoren en een leerlingenschoolraad en neemt deel aan de Vreedzame Wijk. Een aantal leerlingen zijn afgevaardigden voor de Kinderraad in de wijk het Oude Westen. De levensbeschouwelijke methode Hemel & Aarde wordt gebruikt om de kernwaarden vertrouwen, verantwoordelijkheid, zorg, betrokkenheid, respect, solidariteit, verdraagzaamheid en gerechtigheid aan de leerlingen mee te geven.
Welke registratievorm(en) gebruikt Augustinus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Augustinus gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijst.