Kindcentrum De Terp
Terpeborch 78
5241 KB Rosmalen

Schoolweging

Schoolweging
27.18
Spreiding
6.16

De schoolweging van De Terp Rosmalen is 27,18 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, iets onder het landelijk gemiddelde (96,7%) maar ver boven de signaleringswaarde van 85%. Deze hoge score onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Van de leerlingen behaalt 62,8% het streefniveau voor taal en rekenen, waarmee De Terp net onder het vergelijkingsgemiddelde (63,3%) scoort maar ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit past bij de focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een evenwichtige mix: 15,6% vwo-advies (landelijk 18,6%) en 14,1% havo/vwo-combinatie. De aandacht voor praktische leerwegen blijft beperkt (slechts 9,4% vmbo-basis), maar ligt hoger dan sommige vergelijkbare scholen (5,5%). Het adviesproces – met gestructureerde monitoring vanaf groep 6 – lijkt effectief in het matchen van leerlingen aan passende niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Terp RosmalenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.84175.93175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om het onderwijs goed te kunnen afstemmen op de verschillen tussen leerlingen, brengen we zowel de sociale als de cognitieve ontwikkeling in beeld. Voor de sociale ontwikkeling maken we bij de kleuters gebruik van de leerlijnen van ParnasSys en in de groepen 3 t/m 8 van "Leerling in beeld". Leerkrachten en bovenbouwleerlingen vullen hiervoor vragenlijsten in en op basis hiervan wordt een beeld geschetst m.b.t. verschillende sociale aspecten die van belang zijn voor een goede ontwikkeling. Analyse van deze opbrengsten leidt tot een schoolbeeld. Veel belangrijker is om op individueel niveau na te gaan, waar we interventies kunnen plegen, wanneer de ontwikkeling daarom vraagt. Met betrekking tot de cognitieve ontwikkeling maken we bij de kleuters wederom gebruik van de leerlijnen van ParnasSys. Voor de groepen 3 t/m 8 halen we de gegevens uit zowel methodegebonden toetsen als het methode onafhankelijke "Leerling in beeld". Deze toetsgegevens worden gebruikt om na te gaan of de gestelde doelen bereikt zijn, dan wel waar nog extra ondersteuning ingezet moet worden. Voor wat betreft de methode onafhankelijke toetsen worden ook analyses op school- en groepsniveau gemaakt. We willen namelijk graag weten hoe we op de basisvakken door de jaren heen scoren en indien nodig, ons onderwijs aan dienen te passen om een ontwikkeling te realiseren die past bij de populatie van onze school. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek. Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten bij de school. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek. Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, u moet het alleen laten weten als u bezwaar heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 8,6% van de leerlingen onder advies (landelijk 11,8%) en 37,9% boven advies, toont De Terp exceptionele doorstroomresultaten. Dit komt overeen met de beschreven intensieve adviseringstrajecten en de mogelijkheid tot bijstelling na de doorstroomtoets.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen bij ons met plezier naar school gaan. Daarom hebben we een pedagogische huisstijl en besteden we door middel van de methode "Kwink" ieder jaar nadrukkelijk aandacht in alle groepen aan het voorkomen van pestgedrag. We praten er samen over, stellen samen de omgangsafspraken in de groep op en helpen elkaar bij het naleven van deze afspraken. Vanuit onze vier kernwaarden hebben we gedragsverwachtingen opgesteld die voor iedereen binnen het Kindcentrum gelden, voor kinderen én medewerkers. Gastvrijheid: Op Kindcentrum De Terp is iedereen welkom! Iedereen hoort erbij! Veiligheid: We hebben aandacht voor ieder kind. Je komt op voor jezelf en voor een ander. Zelf ontdekken: Bij ons mag iedereen zichzelf zijn. Je mag zijn wie je bent en ontdekken wie je worden wilt. Plezier: We zorgen voor een uitdagende speel- en leeromgeving. Je zorgt voor een positieve houding. LEES MINDER

bevorderen positief contact

veiligheid en geborgenheid

luisteren en oprechte aandacht

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Terp voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Terp streeft naar een veilige en prettige leeromgeving voor elk kind, waarin de eigenheid van de leerkracht behouden blijft. De school werkt met een 'pedagogische huisstijl' om af te stemmen op de manier waarop met kinderen wordt omgegaan. Belangrijk is het goede voorbeeld geven, positief gedrag bevorderen en consequent omgaan met ongewenst gedrag. De pedagogische huisstijl is de basis voor het hoofdstuk 'Sociale Veiligheid' in het veiligheidsplan, waarin staat beschreven hoe sociale aspecten in kaart worden gebracht, hoe preventief en curatief wordt gehandeld en hoe de sociale veiligheid wordt geborgd door het kernteam sociale veiligheid (KSV) en contacten met externen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Terp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Terp gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KCM (Kindcentrum Monitor), Ontwikkelingslijnen van ParnasSys (voor groepen 1-2) en Leerling in beeld (voor groepen 3 t/m 8).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Terp?

Kindcentrum De Terp gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.