WSKO r-.k basisschool Verburch-hof
De Ruijtbaan 81
2685 RS Poeldijk

Schoolweging

Schoolweging
29.06
Spreiding
5.49

De schoolweging van Verburch-hof is 29,06 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.67% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden goed beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 59.17%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit onderstreept de effectieve focus op hogere leerdoelen, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 34% havo/vwo- of vwo-advies (14% vwo alleen) tegenover 16.45% vmbo-(g)t bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft met 2% beperkt, wat lager is dan het regionale gemiddelde (1.01%). Dit past bij het schoolprofiel met nadruk op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVerburch-hofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per schooljaar nemen wij bij alle kinderen de volgende toetsen af:: Groep 3: DIA spel, DIA cijfer, DIA woord, CITO AVI Groep 4 t/m 8 : DIA spel, DIA Tekst, DIA cijfer, DIA woord, CITO AVI Daarnaast wordt in de groepen 3 en 4 bij alle kinderen de CITO DMT afgenomen, in groep 7 wordt de CITO entreetoets afgenomen en in groep 8 wordt de Doorstromtoets afgenomen. De meest recente toetsgegevens zijn voor ouders ten allen tijde in te zien in het ouderportal van ParnasSys. Van elk kind wordt een digitaal dossier bijgehouden met daarin alle gegevens. Op deze manier kunnen wij de vorderingen van elk kind goed bijhouden. In aanwezigheid van de leerkracht is het dossier natuurlijk door de ouders in te zien. Als kinderen de basisschool verlaten, blijft het dossier nog vijf jaar bewaard. Na deze vijf jaar wordt het dossier verwijderd. Na iedere toetsperiode bespreekt de groepsleerkracht de resultaten met de intern begeleider. Bekeken wordt welke kinderen extra aandacht nodig hebben. Natuurlijk hebben wij ook oog voor het welzijn van het kind. Dit is heel moeilijk te toetsen, maar door het observatiesysteem Kindbegrip (bij de kleuters het observatiesysteem MijnKleutergroep) en gesprekken met het kind, proberen wij een zo goed mogelijk beeld te krijgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21.28% van de leerlingen zit na drie jaar onder hun oorspronkelijke schooladvies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit vraagt mogelijk om aandacht bij de adviesprocedure. Tegelijk presteert 19.15% boven advies, wat wijst op een zorgvuldige maar voorzichtige advisering.

Sociale ontwikkeling

Wij, als ' Vreedzame School' willen kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang. Bij de methode "Vreedzaam" horen ook mediatoren. Leerlingen van de groepen 6 t/m 8 kunnen op onze school solliciteren tot mediator en worden daarvoor vervolgens intern opgeleid. Na de training helpen zij tijdens de ochtendpauze andere leerlingen bij het oplossen van conflicten. LEES MINDER

aandacht

veiligheid

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van WSKO r-.k basisschool Verburch-hof voor sociale ontwikkeling?

WSKO r-.k basisschool Verburch-hof heeft een sociaal veiligheidsprotocol/pestprotocol. De school werkt aan sociale veiligheid en hanteert de principes van Vreedzaam. Kindbegrip wordt afgenomen en er zijn vervolgacties. De school tolereert geen structureel pestgedrag. De school hanteert de volgende regels: - Geef elkaar de ruimte; - Spreek netjes en aardig over elkaar; - Zorg dat iedereen van de groep erbij hoort; - Het is leuk dat we allemaal een beetje anders zijn; - Noem elkaar bij de naam; - Doe niets bij een ander kind wat je zelf ook niet leuk vindt; - Blijf van de spullen van anderen af; - Ga aardig met elkaar om; - Hulp vragen bij problemen is SLIM; - Zie je pesterijen of ander gevaar? Vertel het de juf of de meester; - Luisteren en praten en proberen een ander te begrijpen, dat is heel belangrijk.

Welke registratievorm(en) gebruikt WSKO r-.k basisschool Verburch-hof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

WSKO r-.k basisschool Verburch-hof gebruikt kindbegrip als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WSKO r-.k basisschool Verburch-hof?

WSKO r-.k basisschool Verburch-hof gebruikt de Vreedzaam-methode voor sociaal-emotioneel leren.