Eerste Veluwse Montessori School
Arthur Briëtstraat 40
8072 GZ Nunspeet

Schoolweging

Schoolweging
32.95
Spreiding
7.17

De schoolweging van Eerste Veluwse Montessorischool is 32,95 , met een spreiding van 7,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) bereiken het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 94,8%. Een prestatie die aansluit bij de visie op ontwikkelingsgericht leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 79,4% een uitstekend streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% en het regionaal gemiddelde van 53,4%. Dit bevestigt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs binnen het Montessoriconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoofdklemtoon ligt op theoretische doorstroom: 22,2% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 22,2% vmbo-(g)t. Wel valt 11,1% praktijkgericht vmbo-b/k op, wat de diversiteit in de leerlingenpopulatie weerspiegelt. De combinatie met 11,1% havo-advies toont een brede onderwijsaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEerste Veluwse MontessorischoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanuit de montessori visie staat voorop dat ieder kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt. Ieder kind ontwikkelt zich uniek. We volgen ieder kind op zijn eigen leerlijn, afhankelijk van zijn interesse, tempo, mogelijkheid en persoonlijkheid. We zijn als school verantwoordelijk om een goed doordacht aanbod aan te bieden. Wij doen dit middels een periodeplan (lijn van de leerkracht). Wij hebben ons schooljaar opgedeeld in 3 onderwijsperiodes. Voorafgaand aan een periode stelt de leerkracht een periodeplan op. Tijdens de onderwijsperiode volgt de leerkracht de ontwikkeling van het kind, door observaties en signaleert en registreert de leerkracht bijzonderheden. Op deze wijze kan hij zijn aanbod afstemmen op het kind of subgroep. Aan het eind van de periode worden de plannen geëvalueerd en wordt er een nieuw periodeplan opgesteld. We volgen de ontwikkeling op verschillende niveaus. Kindniveau: Bewijs van beheersing: de leerlingen werken doelgericht aan eigen doelen gecombineerd met doelen uit het jaarplan. Wanneer ze denken een doel te beheersen mogen ze dat laten zien aan de leerkracht. Dat kan aan de hand van montessorimateriaal, maar ook door een toets Afrondend gesprek adhv gesteld doel Leerkrachtniveau Observatie: de leerkracht neemt tijdens de rondes de tijd om te observeren hoe de leerling werkt. Is hij snel afgeleid? Werkt hij liever samen? Kan hij zich op een taak concentreren? Maakt hij de juiste keuzes? De observaties leveren ons de gegevens op die we nodig hebben om de onderwijsbehoeftes van een leerling in kaart te brengen en er vervolgens naar te handelen. Halfjaarlijks nemen we de DIA-toetsen af. We nemen de DIA toetsen formatief af. Vanuit de verkregen data analyseren we op groepsniveau en daarna op kindniveau. De verkregen data geven input voor het opstellen van het nieuwe periodeplan van de leerkracht of voor het kind. Schoolniveau Deze resultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en op school- en stichtingsniveau met de leidinggevenden besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 40% van de leerlingen onder advies presteert (landelijk 11,8%), tegenover 60% op advies. Dit vraagt om heroverweging van de adviseringstrajecten. Positief is de afwezigheid van 'overadvisering', wat wijst op realistische inschattingen door het team.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen in de samenleving. Het team van de EVMS wil dat kinderen een fijne schooltijd beleven en zich thuis voelen. We proberen dit te bereiken door schoolbreed gedrags,- en schoolregels te hanteren. Het gaat om een goede sfeer waar persoonlijke aandacht is voor iedereen. Onze school is de plek waar ouders en kinderen met plezier komen. Het pedagogisch klimaat verschaft duidelijkheid, veiligheid en geeft verantwoordelijkheid waardoor kinderen tot leren komen. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Zelfstandigheid, Zelfbewust, Gelukkig Op onze Montessorischool staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus meer op: Wie word je? Welke talenten bezit je? Wie mag je zijn? In plaats van enkel: 'Wat weet je? We leren kinderen om zelfstandig en zelfbewust in het leven te staan en stimuleren ze, om over zichtzelf en over anderen na te denken. Om respect te hebben voor verschillen. Naast kennis over burgerschapsonderwijs is het ook van belang om te leren zelf ruimte in te nemen en ruimte te gunnen aan de ander. We leren van en met elkaar. Op deze manier leren ze ook over verantwoordelijkheid nemen en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. We werken vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslag om te gaan en door te zetten. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Respect

Wat is de werkwijze van de Eerste Veluwse Montessori School voor sociale ontwikkeling?

De Eerste Veluwse Montessori School gebruikt Kosmische opvoeding en onderwijs (KOO), waarbij per periode een onderwerp centraal staat en integratie wordt gezocht in de schoolvakken, met aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling via wellevendheidslessen en principes van Positive Behaviour Support (PBS). Leerkrachten observeren en bepalen hun aanpak op basis van gedragsverwachtingen, groepsgesprekken of kinderraad besprekingen. Het digitale registratiesysteem 'Kindbegrip' wordt gebruikt om de sociale opbrengsten van de kinderen te volgen en inzicht te krijgen in eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren. In de bovenbouw worden de digitale vragenlijsten "Beleving Sociale Veiligheid" afgenomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Eerste Veluwse Montessori School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Eerste Veluwse Montessori School gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Eerste Veluwse Montessori School?

De Eerste Veluwse Montessori School gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kickfit voor sociaal-emotioneel leren.