De Regenboog
Ambachtsweg 1
2211 JN Noordwijkerhout

Schoolweging

Schoolweging
29.57
Spreiding
6.53

De schoolweging van De Regenboog Noordwijkerhout is 29,57 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.21% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95.88%. De focus op basisvaardigheden blijkt ook uit slechts 2.3% uitvallers bij eindtoets taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 59.34% boven de eigen signaleringswaarde van 47.1% voor het streefniveau (landelijke vergelijking: 57.79%). Dit weerspiegelt effectieve differentiatie, met name in rekenonderwijs waar 63% van de leerlingen verdiepend niveau haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

34.09% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (18.61%). Ook combinatie-adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (15.91%) vallen op. Praktijkonderwijsadviezen (2.27%) liggen iets boven regionaal gemiddelde (1.01%), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog NoordwijkerhoutGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Regenboog werken we met het IEP-leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar worden er bij de kinderen van groep 3 t/m 8 toetsen afgenomen. Aan de hand van de resultaten maken de leerkrachten en intern begeleiders na elke toetsronde een Schoolzelfevaluatie. De resultaten, ambities, plannen en acties uit de Schoolzelfevalutatie worden door midden- en bovenbouw aan elkaar gepresenteerd. De Schoolzelfevaluatie wordt door directie en intern begeleiders besproken met de afdeling Onderwijs & Kwaliteit van onze stichting.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20.93% van de leerlingen zit onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11.81%). Dit contrasteert met het hoge percentage vwo-adviezen. Mogelijke verklaring: de brede adviesrange door verschillen in leerlingenpopulatie. Positief is wel dat 27.91% boven advies presteert, wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Kinderen kunnen alleen goed tot leren komen in een omgeving waarin ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Om deze reden vinden wij het belangrijk de sociale ontwikkeling van kinderen te monitoren. Dit doen wij met behulp van het 'hart'-gedeelte van het IEP-leerlingvolgsysteem. Als de sociale ontwikkeling van kinderen om de een of andere reden niet op de gewenste manier verloopt is het mogelijk de interne gedragsspecialist in te zetten. Als dit niet voldoende is, kan ook externe hulp worden ingeroepen. LEES MINDER

Kinderen voelen zich veilig

Kinderen kunnen zichzelf zijn

Kinderen werken goed samen

Wat is de aanpak van De Regenboog op het gebied van sociale ontwikkeling?

De Regenboog streeft ernaar een school te zijn waar kinderen zichzelf kunnen zijn en op een prettige manier met elkaar omgaan. Door de Jenaplanscholing van Het Kan wordt een breed gedragen visie gewaarborgd en handelt het team vanuit dezelfde pedagogische grondhouding. De sociale ontwikkeling van individuele leerlingen wordt gemonitord met behulp van het IEP-leerlingvolgsysteem. Daarnaast wordt jaarlijks een veiligheids-en tevredenheidsonderzoek afgenomen bij de leerlingen van de zevende en achtste groep. Op basis van de evaluatie van het leerlingvolgsysteem en het tevredenheidsonderzoek worden indien nodig plannen opgesteld op individueel, groeps- en schoolniveau.

Welke registratievormen gebruikt De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Regenboog gebruikt het IEP-leerlingvolgsysteem om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Regenboog?

De Regenboog gebruikt de Kanjertraining en de methodiek 'Vraag het de Kinderen (Het Kan)' voor sociaal-emotioneel leren.